لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

تمدید دوباره مهلت یونان: پرداخت یک‌جای چهار قسط تا آخر ژوئن


مقر صندوق بین‌المللی پول در واشینگتن دی‌سی
مقر صندوق بین‌المللی پول در واشینگتن دی‌سی

با موافقت صندوق بین‌المللی پول برای تمدید مهلت یونان در بازپرداخت وام‌های خود، آتن متعهد شد که تا آخر ماه ژوئن (۱۰ تیرماه)، چهار قسط خود را به‌ طور یک‌جا به این نهاد بین‌المللی بپردازد.

یونان باید تا روز جمعه، ۱۵ خرداد، قسطی به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو، معادل ۳۴۰ میلیون دلار را پرداخت می‌کرد، اما دولت این کشور درخواست تمدید کوتاه‌مدت این مهلت و بازپرداخت یک‌جای چند قسط خود را کرده بود، امری که صندوق بین‌المللی پول تاکنون با آن مخالفت کرده بود.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که تصمیم صندوق بین‌المللی پول به موافقت با درخواست یونان تنها ساعاتی پس از آن اعلام شد که کریستین لاگارد، رئیس این نهاد اقتصادی، گفته بود که اطمینان دارد یونان قسط ۳۰۰ میلیون یوروی خود را روز جمعه پرداخت می‌کند.

اما در نهایت سخنگوی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: «مقامات یونان اطلاع داده‌اند که قصد دارند چهار قسط ماه ژوئن را یک‌جا بپردازند و زمان مقرر نیز ۳۰ ژوئن است.»

این گزارش اظهارات یکی از مقامات دولت یونان را هم بازتاب می‌دهد که تاکید می‌کند پیشنهاد یونان مبتنی بر قوانین خود صندوق بین‌المللی پول بوده و در عین حال زمان بیشتری هم برای انجام مذاکره در اختیار آتن می‌گذارد.

ناتوانی یونان در بازپرداخت اقساط خود در مهلت مقرر نگرانی‌ها را درباره خروج این کشور از حوزه یورو افزایش داده بود.

اما وزیر خارجه یونان تاکید کرده است که این کشور مجبور است در حوزه یورو باقی بماند.

اکنون با موافقت صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت یک‌جای چهار قسط یونان، دولت این کشور می‌باید آخر ماه ژوئن مبلغ ۱.۶ میلیارد یورو به وام‌دهندگان بین‌المللی خود بپردازد.

XS
SM
MD
LG