لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

قرارداد ۶۰۰ میلیون دلاری ایران با شرکت نروژی برای صادرات گاز


یک شرکت نفت و گاز نروژی در آستانه عقد قراردادی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار با گروهی از موسسات پتروشیمی ایران است، رخدادی که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معاملات گازی ایران از زمان لغو تحریم‌ها توصیف شده است.

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز روز سه‌شنبه، ۱۱ خرداد، گزارش داد که این قرارداد به منظور صادرات گاز مایع طبیعی و گاز مایع (ال‌پی‌جی) تا سال ۲۰۱۷ مابین شرکت هلما ونتیج و شرکت پتروشیمی نیمه خصوصی خارک منعقد می‌شود.

گزارش این روزنامه همچنین با اظهارات گرهارد لودویگسن، عضو هیئت مؤسس گروه هلما و مدیر هلما ونتیج، همراه است که عنوان می‌کند شرکت هلما اعتبارات مالی این طرح را تضمین می‌کند و با شرکت پتروشیمی خارک (کی‌پی‌سی) و یک شرکت ایرانی دیگر به نسبت ۵۰/۵۰ شریک است.

وی افزوده که این شرکت تحت تأثیر اراده ایران قرار گرفته که می‌خواهد از تولیدکننده‌ای سنتی به تولیدکننده‌ای مدرن تبدیل شود، به‌ طوری که در سال ۲۰۱۷ نخستین کشور جهان خواهد بود که می‌تواند با شناور اف‌ال‌ان‌جی گاز مایع طبیعی تولید کند.

فایننشال‌تایمز در ادامه می‌نویسد که بر اساس قرارداد یادشده ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در نزدیکی جزیره خارک تا ۱۵ سال فروخته می‌شود.

در فاز نخست قرار است سالانه ۵۰۰ تن گاز مایع طبیعی و ۲۰۰ تن ال‌پی‌جی تولید شود. شناور اف‌ال‌ان‌جی هم که در چین تولید شده از شرکت بلژیکی اکسمار اجاره گرفته می‌شود و تا چهار ماه آینده به جزیره خارک خواهد رسید،

در همین حال خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از مقامات دولت ایران از تلاش برای جذب سرمایه‌ای به ارزش ۱۸۵ میلیارد دلار برای بخش نفت، گاز و پتروشیمی خبر داده است.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت ایران، گفته است: «اجرایی شدن مدل جدید قراردادهای نفتی ایران یکی از راهکارهای جذب سرمایه برای توسعه صنعت نفت است و در کنار آن در راستای متنوع‌سازی منابع جذب سرمایه برنامه‌ریزی می‌کنیم.»

به گفته وی، «برنامه‌ریزی برای جذب ۱۸۵ میلیارد دلار سرمایه جدید در ۵ سال آینده در تمامی صنعت نفت ایران اعم از بخش بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی در حال انجام است که از این رقم، ۸۵ میلیارد دلار برای بخش بالادستی صنعت نفت خواهد بود».

XS
SM
MD
LG