لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

دیدبان حقوق بشر خواستار آزادی فوری شهناز کریم بیگی شد


شهناز کریم بیگی روز ششم بهمن بازداشت شد و از آن زمان در زندان اوین به سر می‌برد.
شهناز کریم بیگی روز ششم بهمن بازداشت شد و از آن زمان در زندان اوین به سر می‌برد.

سازمان دیدبان حقوق بشر بازداشت شهناز کریم بیگی، مادر یکی از کشته‌شدگان عاشورای سال ۱۳۸۸، را «شرم‌آور» خواند و از حکومت ایران خواست که او را فورا آزاد کنند.

این نهاد مدافع حقوق بشر روز پنج‌شنبه ۲۸ بهمن در گزارشی به شرایط شهناز کریم بیگی، مادر مصطفی کریم بیگی در بازداشت پرداخت و عنوان کرد که او در طول دوره بازداشت به وکیل مدافع دسترسی نداشته است.

شهناز کریم بیگی روز ششم بهمن بازداشت شد و از آن زمان در زندان اوین به سر می‌برد، در حالی که دیده‌بان حقوق بشر به نقل از منابع مطلع می‌گوید که اساسا مشخص نیست او با چه اتهاماتی روبه‌روست.

این سازمان تاکید می‌کند که مقامات ایران یا باید شهناز کریم بیگی را فورا آزاد کنند و یا به سرعت اتهامات کیفری مشخصی را علیه وی مطرح کرده و محاکمه عادلانه‏‌ای را برای وی تضمین نمایند.

در ادامه این گزارش، اظهارات سارا لی ویتسون، رییس امور خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر، بازتاب یافته که بازداشت خانم کریم بیگی را «خودسرانه» خوانده است.

وی می‌گوید: «بازداشت خودسرانه کسی که همواره خواستار اجرای عدالت برای پسرش شده است، واقعا شرم‌آور است. قوه قضائیه به جای آن که کریم بیگی را به دلیل فعالیت‏‌های مسالمت‌آمیزش تحت تعقیب قرار دهد، باید روی پیدا کردن قاتل پسر وی تمرکز کند».

مصطفی، پسر شهناز کریم بیگی در تظاهرات عاشورای سال ۱۳۸۸ در حوالی خیابان نوفل لوشاتو از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. خانواده وی در ابتدا گمان می‌کردند که وی بازداشت شده، اما در نهایت ۱۵ روز بعد جسد فرزند خود را تحویل گرفتند.

از آن زمان تاکنون شهناز کریم بیگی حضور اجتماعی و سیاسی پررنگ‌تری پیدا کرده و از جمله به مناسبت‌های مختلف خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شده است.

XS
SM
MD
LG