لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

دادگاه بین‌المللی: اسرائیل در رابطه با کشتی ترکیه‌ای تعقیب قضایی نمی‌شود


تصویر تلویزیونی از حمله کماندوهای اسرائیل به کشتی ماوی مرمره
تصویر تلویزیونی از حمله کماندوهای اسرائیل به کشتی ماوی مرمره

دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که این دادگاه در رابطه با حمله اسرائیل به قایق حامل فعالان ترکیه‌ای که سال ۲۰۱۰ عازم غزه بود، اقدام به تعقیب قضایی نخواهد کرد اگرچه نشانه‌هایی از وقوع جنایت جنگی در این رخداد وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فاتو بنسودا روز پنج‌شنبه ۱۵ آبان در بیانیه‌ای گفت: هیچ تحقیقی که به پیگرد قضایی احتمالی در رابطه با حادثه یادشده منجر شود، انجام نخواهد شد چرا که جرائم ادعاشده از جمله کشته شدن ۱۰ فعال ترکیه‌ای به دست کماندوهای اسرائیلی، فاقد آن وزن کافی برای اقدام دیوان بین‌المللی کیفری است.

به گفته او، اطلاعات در دسترس زمینه قابل قبولی را برای باور این امر فراهم می‌آورد که در جریان متوقف کردن کشتی ثبت‌شده ماوی مرمره جنایت جنگی رخ داده است.

با این حال خانم بنسودا تاکید کرده که او پس از بررسی تمام وجوه ماجرا به این نتیجه رسیده است پرونده‌های بالقوه‌ای که در نتیجه تحقیقات پیرامون این حادثه احتمالا گشوده می‌شوند، فاقد آن وزن کافی هستند که اقدامات بعدی دیوان کیفری بین‌المللی را توجیه کنند.

کشتی ماوی مرمره در خرداد ۱۳۸۹ قصد شکستن محاصره نوار غزه را داشت که با هجوم کماندوهای اسرائیلی در آب‌های بین‌المللی از مسیر خود بازماند.

این رویداد به مرگ ۹ شهروند ترکیه‌ای انجامید و مدتی بعد نیز یکی دیگر از سرنشینان کشتی به خاطر جراحات ناشی از آن حمله درگذشت.

دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی در این باره گفت: «با توجه به ماهیت جدی صدمات جسمانی که نیروهای دفاعی اسرائیل با اعمال زور علیه برخی مسافران سبب‌ساز شدند، و حتی اگر این اقدام را دفاع از خود تلقی کنیم... باز اطلاعات در دسترس زمینه قابل قبولی را برای باور این امر فراهم می‌آورد که سربازان نیروی دفاعی اسرائیل مرتکب یک جنایت جنگی شده‌اند».

پیش از این یک دادگاه ترکیه‌ای در رابطه با حمله به کشتی ماوی مرمره حکم به بازداشت چهار فرمانده سابق اسرائیلی داده بود.

حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره به یک بحران جدی در روابط آنکارا و تل‌آویو تبدیل شده بود، چنان‌چه ترکیه سفیر اسرائیل را اخراج کرد و خواستار عذرخواهی رسمی اسرائیل شد.

در همین راستا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سال گذشته در مکالمه‌ تلفنی با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر وقت ترکیه، از این کشور عذرخواهی کرد.

XS
SM
MD
LG