لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

آژانس بین‌المللی انرژی: توافق احتمالی در دوحه تاثیر چندانی بر بازار نفت نخواهد داشت


آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که توافق احتمالی میان کشورهای تولیدکننده نفت برای ثابت نگه داشتن سقف تولید نفت، تاثیر چندانی بر میزان عرضه و تقاضای جهانی و شرایط بازار نخواهد داشت.

گزارش این نهاد بین‌المللی روز پنج‌شنبه، ۲۶ فروردین در خبرگزاری رویترز بازتاب یافته و عنوان می‌کند که حتی اگر روند کاهش تولید نفت آمریکا سریع‌تر شود و ایران هم میزان تولید نفت خود را بالا نبرد، باز هم در مجموع تولید نفت جهانی بیشتر از میزان مصرف آن در سال ۲۰۱۶ خواهد بود.

بهای نفت به خاطر افزایش شدید تولید نفت کشورهای عضو اوپک و ایالات متحده از نیمه سال ۲۰۱۴ رو به کاهش گذاشته تا جایی که در مقطعی به ۲۷ دلار برای هر بشکه رسید.

هفته‌های اخیر اما قیمت نفت تا حدی بالاتر رفته و در آستانه نشست دوحه که هم کشورهای عضو اوپک در آن حضور دارند و هم کشورهای غیر عضو اوپک، به بیش از ۴۰ دلار رسیده است.

انتظار می‌رود کشورهای نفتی در این نشست که روز یکشنبه، ۲۹ فروردین برگزار خواهد شد به توافقی برای ثابت نگه داشتن سقف تولید نفت دست یابند، چنان که عربستان سعودی و روسیه، دو کشور بزرگ صادرکننده نفت، نیز در این باره به توافق دست یافته‌اند.

با این حال آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اطمینان داده که اگر کشورهای تولیدکننده نفت به جای کاهش تولید نفت تنها به ثابت نگه داشتن سقف تولید اکتفا کنند، تاثیر عینی آن بر ذخایر جهانی نفت چندان نخواهد بود.

این گزارش تاکید می‌کند که با توجه این که تولید نفت عربستان سعودی و روسیه هم‌اکنون نزدیک نقطه رکورد است و تغییرات مثبت نیز بسیار اندک بوده، هیچ توافقی نمی‌تواند در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ توازنی در بازار عرضه و تقاضا جهانی ایجاد کند.

تولید نفت در جهان طی یک سال گذشته بالغ بر ۳ میلیارد بشکه در روز بوده که از این نظر رکورد محسوب می‌شود. در عین حال میزان تولید نفت از میزان تقاضای آن نیز پیشی گرفته که این امر موجب کاهش قیمت آن شده است.

XS
SM
MD
LG