لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

درخواست فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران از حسن روحانی برای آزادی روزنامه‌نگاران


فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران (IFJ) با اشاره به بازداشت سه روزنامه‌نگار ایرانی در ماه‌های اخیر از دولت ایران خواست عمل به وعده‌های انتخاباتی خود را با احترام به آزادی مطبوعات و آزادی تمامی روزنامه‌نگاران زندانی در کشور نشان دهد.

براساس گزارش وبسایت «نوروز»، پایگاه اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران، جیم بوملها، رئیس فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران، گفت: «دیگر بهانه‌ای نمی تواند وجود داشته باشد. زمان عمل فرا رسیده است و رئيس جمهور باید عمل به وعده‌های انتخاباتی خود را با بازگشایی دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و احترام به نقش مهم روزنامه‌نگاران در آینده ملت ایران به خوبی نشان دهد.»

بث کوستا، دبیرکل فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران، نیز ازسیستم قضایی ایران خواست «نسبت به رعایت حقوق اساسی بشر که در قانون اساسی ایران نیز تضمین شده است، متعهد باشد و همه روزنامه‌نگاران زندانی در ایران را آزاد کند. »

بر اساس گزارش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، با بازداشت سه روزنامه‌نگار دیگر تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در ایران به ٢٣ روزنامه‌نگار رسیده است.

در آخرین مورد بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران صبا آذرپیک، خبرنگار سابق پارلمانی که با روزنامه اعتماد همکاری داشت هفتم خرداد ماه بازداشت شده است.

وب‌سایت خبری «کلمه»، نزدیک به میرحسین موسوی، خبر داده که روز دوشنبه ۱۲ خرداد، یک مامور امنیتی با مادر صبا آذرپیک تماس گرفته و از سلامتی او خبر داده است.

سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگار و فعال اصلاح طلب نیز از روز ۲۱ اردیبهشت سال جاری همچنان در بازداشت است. وی مرداد سال گذشته از فرانسه به ایران بازگشت و به محض ورود، گذرنامه‌اش توقیف شد.

گیتی پورفاضل، وكیل سراج‌الدین میردامادی، دوازدهم خرداد ماه سال جاری از عدم موافقت قاضی با اعتراض موكلش به صدور قرار بازداشت موقت خبر داد.

حسین نورانی‌نژاد، روزنامه‌نگار و رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی جبهه مشارکت، نیز از دوشنبه اول اردیبهشت ماه سال جاری، در بازداشت است.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع این زندانی صبح ۱۰ خرداد ماه با موکلش دیدار کرده و در این دیدار آقای نورانی‌نژاد برگه وکالت را امضاء کرده است. حسین نورانی نژاد ۱۶ اسفند ماه سال گذشته از استرالیا به تهران بازگشت.

فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران در بیانیه خود یادآور شده که « دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در تهران، به رغم درخواست های مکرر از رئیس جمهور این کشورهمچنان بسته مانده است».

به گفته علی مزروعی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، «سیستم قضایی ایران در برابر بازگشایی دفتر این انجمن مقاومت می کند».

آقای مزروعی گفته است: «امیدوار بودیم که پس از انتخابات تابستان سال گذشته و روی کارآمدن دولت جدید تغییری در وضعیت روزنامه‌نگاران و آزادی مطبوعات در ایران به وجود آید. متاسفانه سیستم قضایی در ایران هنوز هم مخالف آزادی مطبوعات است و در برابر بازگشایی دفتر انجمن مقاومت می‌کند.»
XS
SM
MD
LG