لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

زمین‌لرزه در اندونزی حدود ۱۰۰ کشته برجای گذاشت


شماری از ساکنان استان آچه اندونزی کنار ویرانه‌های یک مسجد که بر اثر زلزله ۶.۵ ریشتری تخریب شده است
شماری از ساکنان استان آچه اندونزی کنار ویرانه‌های یک مسجد که بر اثر زلزله ۶.۵ ریشتری تخریب شده است

زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۶.۵ ریشتر بامداد چهارشنبه ۱۷ آذر، هنگام طلوع خورشید استان آچه در شمال اندونزی را درهم کوبید و حدود ۱۰۰ کشته برجای گذاشت.

گزارش خبرگزاری فرانسه عنوان می‌کند که بیشتر ویرانی‌ها و تلفات این زمین‌لرزه مربوط به منطقه پیدیه جایا در استان آچه بوده است و انتظار می‌رود که شمار قربانیان افزایش یابد.

آمار اولیه این خبرگزاری شمار قربانیان حادثه را ۵۲ نفر عنوان می‌کرد، اما تازه‌ترین آماری که مسئولان آژانس مقابله با بلایا در اندونزی منتشر کرده‌اند، نشان از افزایش تعداد کشته‌شدگان تا ۹۴ نفر را دارد.

گزارشگر خبرگزاری فرانسه در منطقه می‌گوید که ساکنان بهت‌زده منطقه پیدیه جایا در خیابان‌های ویران‌شده سرگردان مانده‌اند و از ترس پس‌لرزه‌ها نمی‌توانند به خانه‌های صدمه‌دیده خود بازگردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز شمار مجروحانی را که صدمات جدی دیده‌اند، ۷۸ نفر قید کرده است.

بر اساس این گزارش، بیش از ۴۰ ساختمان از جمله چند مسجد بر اثر زمین‌لرزه به کلی ویران شده‌اند. جاده‌ها نیز شکاف برداشته و تیرهای چراغ برق شکسته شده است.

استان آچه زمستان سال ۲۰۰۴ صحنه یکی از مرگبارترین زلزله‌ها بود که به سونامی منجر شد و تنها در این منطقه بیش از ۱۰۰ هزار کشته برجای گذاشت. زمین‌لرزه روز چهارشنبه اما سونامی در پی نداشته است.

کشور اندونزی که بزرگترین مجمع‌الجزایر جهان محسوب می‌شود به شدت مستعد زلزله است. این مجمع‌الجزایر در منطقه‌ای از اقیانوس آرام واقع شده است که به خاطر فوران‌های آتشفشانی و زلزله‌های متناوب به «حلقه آتش» شهرت یافته است.

زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۰۴ در چندین کشور دیگر نیز تلفات سنگینی برجای گذاشت از جمله سریلانکا، هند و تایلند. شمار کل قربانیان آن رخداد بیش از ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

XS
SM
MD
LG