لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

«احضار ۵۰ فعال دانشجویی به مراجع قضایی و تعلیق هفت انجمن اسلامی»


در بیانیه این انجمن‌های اسلامی از حسن روحانی خواسته شده که کابینه خود را ترمیم کند و اجازه ندهد نهادهای خارج از دانشگاه در فعالیت‌های دانشجویی دخالت کنند. (این تصویر آرشیوی است)
در بیانیه این انجمن‌های اسلامی از حسن روحانی خواسته شده که کابینه خود را ترمیم کند و اجازه ندهد نهادهای خارج از دانشگاه در فعالیت‌های دانشجویی دخالت کنند. (این تصویر آرشیوی است)

۷۲ انجمن اسلامی دانشجویان در بیانیه‌ای از احضار ۵۰ فعال دانشجویی به مراجع قضایی و تعلیق هفت انجمن اسلامی خبر دادند و از «فشار و ایجاد محدودیت» بر سر راه فعالیت‌های دانشجویی توسط نهادهای داخل و خارج دانشگاه انتقاد کردند.

در این بیانیه که روز شنبه ۲۶ فروردین در وبسایت "انصاف نیوز" منتشر شده، همچنین اعلام شده که فعالیت هفت انجمن اسلامی در چند ماه اخیر از سوی هیات‌های نظارت بر تشکل‌های دانشجویی تعلیق شده است.

به گفته این انجمن‌های اسلامی، هیات‌های نظارت بر تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها با «چینش سخنرانان مراسم‌ها یا دخالت‌های فراقانونی در روند برگزاری برنامه‌های انجمن‌ها، با بهانه‌ مصلحت‌اندیشی به صورت سیستماتیک به نقض آشکار قانون روی آورده‌اند».

در این بیانیه بدون اشاره به تاریخ مشخصی اعلام شده که ۵۰ نفر از فعالین دانشجویی انجمن‌های اسلامی و نشریات دانشجویی به مراجع قضایی احضار شده‌اند.

در این بیانیه ۲۳ مورد از مشکلات انجمن‌های اسلامی ذکر شده که از جمله آنها «تهدید و احضار فعالین به نهادهای امنیتی و عدم حمایت از آن‌ها از سوی دانشگاه و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت»، «عدم اعطای مجوز به برنامه‌های انجمن‌ها بدون کوچکترین توضیح»، «لغو ناگهانی مجوز صادر شده برای برنامه‌ها در دقایق آخر، بدون توضیح»، «دخالت نهادهای مختلف دانشگاه از جمله حراست در امور داخلی انجمن‌ها» و « نظارت پیش از چاپ بر نشریات و پوسترهای مربوطه» است.

این انجمن‌های اسلامی خواستار ترمیم کابینه حسن روحانی در مدت باقی‌مانده از دولت و همچنین دخالت نکردن نهادهای خارج از دانشگاه در فعالیت‌های دانشجویی شده‌اند.

پیش از این نیز در موارد متعددی تشکل‌های دانشجویی و برخی نمایندگان مجلس از ادامه فضای امنیتی در دانشگاه‌ها انتقاد کرده‌اند.

۹۲ تشکل دانشجویی در مرداد ماه سال گذشته در نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران ضمن انتقاد از ادامه «جَوّ ارعاب و تهدید» و فضای «امنیتی» در دانشگاه‌های ایران، به لغو برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی و «دخالت‌های غیرقانونی و فراقانونی» در برگزاری آنها اعتراض کرده بودند.

در بهمن ماه ۹۴ نیز ۸۱۳ فعال نشریات دانشجویی در نامه‌ای از آقای روحانی خواسته بودند با «دستور قاطع» به مدیران آموزش عالی، مانع «روند رو به رشد برخوردهای غیرقانونی» با این نشریات شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در ایام تبلیغات انتخاباتی و در دوره ریاست جمهوری خود بارها ضمن اعلام حمایت از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشجویان وعده داده بود که دولتش تلاش خواهد کرد تا دانشگاه از «فضای امنیتی» فاصله بگیرد.

وی روز دوشنبه ۲۱ فروردین در یک نشست خبری اعلام کرد که در دولت او فضای مدارس دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها «کمتر امنیتی شده است».

آقای روحانی درعین حال گفت که از عملکرد دولت در حوزه تأمین آزادی‌های سیاسی و فرهنگی «به طور کافی» راضی نیست و دراین حوزه همه کارها دست دولت نبوده است.

در مقابل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از مدیران دانشگاه‌ها خواسته‌است که با جدیت از تبدیل مراکز علمی به آنچه که او «محل جولان و فعالیت‌های جریان‌های سیاسی» خوانده، جلوگیری کنند.

فعالیت تشکل‌های دانشجویی و صدور مجوز برای برخی تشکل‌های جدید از جمله دلایل استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم در مرداد ۹۳ بود، و پس از آن محمد فرهادی به عنوان وزیر علوم معرفی شد.

درهمین حال مدیریت محمد فرهادی در وزارت علوم انتقاداتی را به همراه داشته و برخی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس پیش از این از برخوردهای «منفعلانه» او انتقاد کرده بودند.

XS
SM
MD
LG