لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

معاینه مسافران آفریقا در فرودگاه‌های ایران برای مقابله با ابولا


فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، تهران
فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، تهران

یک مقام وزارت بهداشت ایران روز جمعه، ۲۵ مهر، گفت که این وزارتخانه به منظور مقابله با انتقال ویروس مرگبار ابولا به داخل کشور، مسافرانی را که از کشورهای آفریقایی وارد ایران می‌شوند، معاینه می‌کند.

محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر‌دار وزارت بهداشت، که با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت‌وگو می‌کرد همچنین تاکید داشت که احتمال انتقال ابولا به کشور بعید است.

به گفته او، از آنجا که مردم ایران به مناطقی که در آنها ابولا شایع است، معمولا سفر نمی‌کنند، احتمال انتقال این ویروس به کشور نیز وجود ندارد.

آقای نبوی با این حال گفت که احتمال اندکی وجود دارد تا بیماری ابولا از راه‌های دیگر به ایران راه یابد که وزارت بهداشت در این زمینه تمهیداتی اندیشیده است، از جمله کنترل مسافران کشورهای آفریقایی.

وی اظهار داشت: «در حال حاضر افراد اندکی از کشورهای آفریقایی به ایران می‌آیند، معمولا یک یا دو مسافر در روز که ماموران گذرنامه آنان را به قسمت بهداشتی فرودگاه بین‌المللی منتقل می‌کنند و در آنجا پزشکان با آنها صحبت می‌کنند و اگر مسافر بیمار باشد وی را به مرکز پزشکی منتقل می‌کنند.»

ویروس ابولا در ماه‌های اخیر بالای چهار هزار قربانی گرفته است و با این وجود شمار مبتلایان به آن همچنان رو به افزایش است، به طوری که سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده است که تا دو ماه آینده هر هفته ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس ابولا در جهان رخ بدهد.

در این حال نگرانی‌هایی از بابت انتقال ابولا به ایران از طریق حجاج وجود دارد که مقامات وزارت بهداشت ایران به دفعات آن را رد کرده‌اند و این بار نیز معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر‌دار این وزارتخانه تاکید می‌کند که چنین خطری وجود ندارد.

محمود نبوی اظهار داشت: «نگرانی عمده مردم انتقال بیماری از طریق حجاج است، اما خطر انتقال ویروس ابولا در مورد کشور عربستان وجود ندارد، زیرا تاکنون موردی از این بیماری در این کشور مشاهده نشده است.»

به گفته او، خطر انتقال ویروس کرونا از عربستان به ایران وجود دارد، چنان‌چه سال گذشته نیز این اتفاق افتاد، اما در این زمینه هم اقدامات لازم انجام شده و هم پزشکان مستقر در درمانگاه‌ها و هم حجاج قبل از سفر به عربستان آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

ویروس کرونا در سال کنونی دست‌کم به مرگ یک شهروند ایرانی انجامیده است.

XS
SM
MD
LG