لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

ابراز امیدواری ایران نسبت ازسرگیری فعالیت‌های سفارت بریتانیا


 مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، می‌گوید تهران هنوز درباره پرداخت غرامت وارد مذاکره با لندن نشده است
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، می‌گوید تهران هنوز درباره پرداخت غرامت وارد مذاکره با لندن نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نسبت به ازسرگیری فعالیت‌های سفارت بریتانیا در تهران ابراز امیدواری کرد و گفت که این روند به‌صورت گام به گام و تدریجی پیش می‌رود.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، مرضیه افخم روز چهارشنبه، چهارم تیر با اشاره به سخنان مقامات بریتانیا درباره شروع کار سفارتخانه آن کشور در تهران اظهار داشت: «این روند مسیر تدریجی و روال طبیعی خود را طی می‌کند و امیدواریم با تصمیمی که دو طرف می‌گیرند بتوان کاردارهای غیرمقیم به کاردارهای مقیم تبدیل شوند تا کارها روان‌تر انجام شود و وارد فضاهای جدید شویم.»

به تازگی ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفته است که شرایط را برای بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران مناسب می‌داند و در آینده‌ای نزدیک جزییات بیشتری را در این باره اعلام خواهد کرد.

سفارت بریتانیا در تهران از پاییز ۱۳۹۰ و در پی حمله گروهی از هواداران حکومت ایران و تسخیر آن تعطیل شد، اما با آغاز به کار دولت حسن روحانی و ملاقات وزرای خارجه دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال گذشته، طرفین نسبت به از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها ابراز تمایل کردند.

گام نخست تعیین کاردار غیرمقیم برای سفارتخانه‌های دو کشور بود که پاییز سال گذشته انجام گرفت و در گام بعد نیز دو کشور اعلام کردند که از اول اسفند روابط دیپلماتیک خود را به صورت رسمی از سرگرفته‌اند.

در این حال مقامات بریتانیا بحث دریافت غرامت از ایران را مطرح کرده‌اند که متوجه خسارت‌هایی‌ است که مهاجمان به سفارت بریتانیا در تهران برجای گذاشته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این باره اظهار داشت: «پرداخت خسارت پروسه دیگری است که درباره آن اظهار نظر هم شده است؛ تعیین خسارت، چگونگی پرداخت و میزان آن و همه ابعاد و جزئیات آن باید مورد مذاکره قرار بگیرد که هنوز وارد این پروسه نشده‌ایم.»

وی در نهایت گفت: «اگر این روند شروع شود، دو طرف در مورد خود موضوع خسارت، شیوه پرداخت و میزان و چگونگی و ابعاد آن گفت‌وگو می‌کنند.»

پیش از این مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر خارجه ایران، گفته بود که امکان پرداخت غرامت به بریتانیا وجود دارد، اما تهران به خاطر آن‌چه پیش آمده است، عذرخواهی نمی‌کند چرا که قبل از این نیز موارد بسیاری پیش آمده بود که آنها از ایران عذرخواهی نکردند.

XS
SM
MD
LG