لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

شکنجه و کشتن یک پلنگ دیگر در ایران


لحظات شکنجه و قتل این پلنگ در ویدیویی ثبت شده است
لحظات شکنجه و قتل این پلنگ در ویدیویی ثبت شده است

یک فعال حقوق حیوانات در ایران از شکنجه و کشتن یک پلنگ دیگر در غرب کشور خبر داد، رخدادی که تمام لحظات آن در ویدیویی ثبت شده است.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه، اول مرداد، به نقل از شهرام امیری شریفی، مدیر وبسایت دیدبان حقوق حیوانات، نوشت که این پلنگ احتمالا در روستای «گله‌دار» منطقه «کبیر کوه» از استان ایلام کشته شده و عامل قتل او نیز یکی از شکارچیان اهل همان مناطق است.

این گزارش با عکس‌هایی از ویدیوی یادشده همراه است که نشان می‌دهد پلنگ مجروح شده و در گوشه‌ای به دام افتاده است، اما اصل ویدیو منتشر نشده و خبرگزاری مهر در این باره تنها نوشته است که «فیلم آزار و اذیت این پلنگ و آخرین لحظات زندگی آن» در دفتر این خبرگزاری موجود است.

با این حال شهرام امیری شریفی تلاش می‌کند رویدادهای ثبت شده در ویدیو را توضیح دهد. وی می‌گوید: «در فیلمی که از آخرین لحظات زندگی این حیوان مصدوم گرفته شده، صحنه‌های ناجوانمردانه‌ای از آزار پلنگ مصدوم ثبت شده است که نشان می‌دهد کسانی با سنگ به صورت حیوان بی‌نوا می‌کوبند.»

امیری شریفی به خبرگزاری مهر می گوید «در این فیلم فیلمبردار از همراهانش می‌خواهد سکوت کنند تا از روی صدا قابل شناسایی نباشند و تحت پیگرد قضایی قرار نگیرند».

وی می‌افزاید: «یک بار در دقیقه ۷:۴۸ و یک بار هم در لحظه‌های پایانی فیلم، برای بهتر شدن صحنه‌های ناجوانمردانه‌ای که دوربین ضبط می‌کند، سنگی به صورت پلنگ کوبیده می‌شود که با عکس‌العمل دردناک حیوان بی‌نوا و بی‌رمق همراه می‌شود که البته این رفتار خوشحالی فیلمبردار و فرد پشت دوربین را به دنبالدارد.»

پلنگ ایرانی با تعداد کمتر از ۵۰۰ قلاده از گونه‌های جانوری است که اتحادیه جهانی محافظت از طبیعت آن را در رده حیوانات «در معرض خطر» قرار داده است، اما باز هم این مسئله مانع کشتار آنها در ایران نمی‌شود.

تنها در سال ۱۳۹۲ گزارش‌‌هایی از قتل ۱۴ پلنگ ایرانی در کشور منتشر شد که معروف‌ترین آنها پلنگی به نام «البرز» بود که مجروح و در حال مرگ در تنکابن پیدا شد.

این پلنگ ده‌ها گلوله بر بدن داشت. ضمن آن که قطع نخاع هم شده بود که این مسئله دامپزشکان را بر آن داشت تا در نهایت با تزریق دارو به حیات و دردهای او خاتمه دهند.

حال به نظر می‌رسد همتای دیگری برای «البرز» پیدا شده که او هم مورد شکنجه قرار گرفته و به همین خاطر جان داده است.

آقای امیری شریفی در ادامه سخنان خود افزود: «آن طور که از تصویر پیداست ران چپ پلنگ خون‌آلود است اما با توجه به حالت چشم‌ها، ضربه مغزی و مسمومیت این پلنگ نیز دور از ذهن نیست.»

وی در نهایت با انتقاد از رفتارهای خشونت‌آمیز با پلنگ‌های ایرانی و کشتار آنها گفت: «هر بار پس از کشته شدن این گونه ارشمند تنها این سئوال مطرح می‌شود که چه زمانی ایران برای پلنگ‌ها امن خواهد شد و بدون پاسخ درخور، ماجرا فراموش می‌شود.»

پیش از این گروهی از هواداران حیات وحش ایران در نامه‌ای با صدها امضا به حسن روحانی از او خواسته‌ بودند تا دولت او برای نجات گونه‌های در معرض خطر جانوارن گوشت‌خوار دست به اقداماتی پیشگیرانه بزند.

XS
SM
MD
LG