لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

عباس عراقچی: لغو قطعنامه‌های شورای امنیت پیروزی ایران است


عباس عراقچی، عضو هیات مذاکره‌کننده ایرانی، لغو قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه هسته‌ای ایران را به معنای پیروزی جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای لوزان خواند.

یک روز پس از تفاهم هسته‌ای تهران و قدرت‌های جهانی در لوزان، این مقام وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی اظهار داشت: «این پیروزی حاصل ده سال نبرد همه جانبه ملت ایران است.»

به گفته او، کنار گذاشته شدن شش قعطنامه لازم الاجرا شورای امنیت سازمان ملل متحد که تحت فصل هفت علیه ایران صادر شده بود، امری بی‌سابقه است.

تفاهم سیاسی به دست آمده در لوزان، ایران را متعهد به محدود کردن برنامه اتمی خود می‌سازد تا در ازای آن اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های خود را لغو کنند و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با صدور قطعنامه‌ای به شش قطعنامه پیشین این نهاد بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد.

مقامات ایران بر این وجه تفاهم لوزان تاکید دارند که فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی و غنی‌سازی اورانیوم همچنان ادامه خواهد داشت، اگرچه به صورت محدود و تحت نظارت بین‌المللی.

عباس عراقچی نیز می‌گوید: «این که دنیا اکنون به برنامه هسته‌ای ایران احترام می‌گذارد و به آن رسمیت می‌دهد بزرگ‌ترین دستاورد ما در طول مذاکرات است. اینکه جامعه بین‌الملل و شش کشور قدرتمند دنیا این برنامه را علیرغم همه قطعنامه‌ها به رسمیت می‌شناسند و حتی قرار بر کمک کشورهای دیگر به آن می‌شود، بزرگ‌ترین دستاورد مذاکرات است.»

به گفته او، «دنیا اکنون دریافته که با جمهوری اسلامی ایران با کرامت باید برخورد کند چون زبانی غیر از این برای ما قبل پذیرش نیست، نه زبان تهدید و نه زبان تحریم».

روز جمعه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز تفاهم هسته‌ای لوزان را بازی برد – برد برای ایران و قدرت‌های جهانی خواند و گفت که روز دستیابی به این تفاهم در حافظه تاریخی مردم ایران خواهد ماند.

با این حال برخی چهره‌های اصول‌گرا به انتقاد از این تفاهم پرداخته‌اند از جمله حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان که گفته «اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم».

XS
SM
MD
LG