لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

ایران «در حال مذاکره» برای اجاره هزاران هکتار از زمین‌های ارمنستان است


تصویری از کوه‌های اورتساسار در ارمنستان
تصویری از کوه‌های اورتساسار در ارمنستان
مقام های ارمنستانی در گفت و گو با رادیو اروپای آزاد تایید کرده اند که در حال مذاکره با ایران درباره امکان اجاره مراتع کوهستانی جنوب شرق ارمنستان به دامداران ایرانی هستند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، آرمن گئورگیان، معاون نخست وزیر ارمنستان درباره امکان انجام چنین معامله‌ای که مذاکرات بر سر آن از دو هفته قبل آغاز شده است، گفت: «سرمایه‌گذاران مختلف خارجی که تمایل دارند در ارمنستان پرورش دام بکنند، چنین پیشنهادهایی را مطرح می‌کنند، و این پیشنهادها تنها محدود به منطقه سیونیک نیست، بلکه تمام مناطق جمهوری ارمنستان را شامل می‌شود.»

یکی از مقام های ارشد استان سیونیک به بخش ارمنی رادیو اروپای آزاد گفته است: طرف‌های ایرانی به‌طور رسمی پیشنهاد داده‌اند که هزاران هکتار از اراضی این منطقه کوهستانی مجاور ایران را اجاره کنند.

ساموئل تانگیان، سرپرست واحد کشاورزی استانداری سیونیک، افزوده است: «آنها می‌خواهند چراگاه‌ها را کرایه کنند و احشام خود را آنجا به چرا ببرند. در حال حاضر مشغول بحث دراین‌باره هستیم.»

تانگیان تایید کرد که علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان شرقی ایران همراه با تاجران ایرانی در جریان بازدید از سیونیک در تابستان امسال، علاقه مندی خود به انجام این معامله را ابراز کرده‌اند.

به گفته او، سوریک خاچاتوریان، استاندار سیونیک برای مذاکرات بیشتر در این‌باره طی ماه ژانویه از آذربایجان شرقی بازدید می‌کند.

این مقام ارمنی همچنین گفت: استانداری سیونیک در مجموع آمادگی دارد تا دست‌کم حدود چهار هزار هکتار از چراگاه‌های این استان را که به خاطر دوری مکان و کمبود دام مورد استفاده کشاورزان محلی نیست، اجاره دهد.

او اما از پاسخ به پرسشی درباره مدت زمان این اجاره احتمالی و مبلغ آن خودداری کرد و اظهار داشت که دو طرف هنوز به توافق قطعی نرسیده‌اند.

آرمن گئورگیان، معاون نخست وزیر ارمنستان نیز گفته است که هنوز هیچ توافق رسمی تا این لحظه صورت نگرفته است.

او که در یک کنفرانس خبری در ایروان، پایتخت ارمنستان سخن می گفت، اظهار داشت: دولت ارمنستان تمایل دارد شرایط به‌گونه‌ای شود که تمام مراتع داخلی به جمعیت‌های محلی سود برسانند. به همین منظور نیز دولت آمادگی دارد تا پیشنهادات مشابه درباره استان وایوتز دزور که آن هم در جنوب شرق این کشور واقع است، را بررسی کند.

اما بابگن مرکچیان، سرپرست بخش کشاورزی استانداری وایوتز دزور اظهار داشت که این استانداری خود به ایرانیان پیشنهاد داده است تا دام‌های شان را برای چرا به مراتع محلی آنجا بیاورند.

به گفته او، مقامات و تاجران ایرانی به منظور بازدید از این زمین‌ها طی فصل بهار از وایوتز دزور دیدار می‌کنند.

مرکچیان همچنین گفت: «ما با عربستان سعودی هم به توافقی رسیده‌ایم. یک تاجر عربستانی که از این مراتع بازدید کرده است قصد دارد در آینده‌ای نزدیک به پرورش دام در اینجا بپردازد.»

در چند سال گذشته صادرات گوسفند از ارمنستان به ایران جهشی ناگهانی یافته است، اما تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و کاهش بهای پول ملی این کشور باعث شده که این صادرات در پاییز امسال به نصف کاهش یابد.
XS
SM
MD
LG