لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۷

اعلام نامزدهای نهایی خبرگان؛ در ۶ حوزه انتخاباتی رقابتی وجود ندارد


ستاد انتخابات کشور فهرست نامزدهای نهایی پنجمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری را منتشر کرد که از تایید صلاحیت تنها ۱۶۱ نفر در سراسر ایران حکایت دارد به‌طوری که در برخی از حوزه‌های انتخاباتی تنها یک نامزد باقی مانده است.

حوزه‌های انتخابی بوشهر، خراسان شمالی، سمنان و هرمزگان، چهار استانی هستند که تعداد نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده در آنجا تنها یک نفر است.

همچنین در استان‌های آذربایجان غربی و اردبیل نیز تعداد نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده با تعداد کرسی‌های نمایندگان این دو استان در مجلس خبرگان برابر است که به این معنا خواهد بود در این حوزه‌های انتخاباتی نیز رقابتی صورت نخواهد گرفت.

این در حالی است که بیش از ۸۰۰ نفر برای نامزدی در انتخابات این دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده بودند اما هیات‌ نظارت بر انتخابات، زیر نظر شورای نگهبان، در نهایت اکثریت آنها را ردصلاحیت کرده است.

بسیاری از ردصلاحیت شدگان روحانیون منسوب به اصلاح‌طلبان و دولت حسن روحانی هستند، مانند مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور، رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتمادملی و آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، عضو مجلس کنونی خبرگان.

حسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، نیز چهره دیگری است که اعتراض او به رد صلاحیت خود راه به جایی نبرده و طبق نظر شورای نگهبان، جایی در فهرست نامزدهای نهایی مجلس خبرگان ندارد.

آقای خمینی هنوز به این مسئله واکنشی نشان نداده است، اما او قبل از این گفته بود که بعید می‌داند اعتراضش به تصمیم شورای نگهبان منجر به تغییری در این مسئله شود.

فهرست نامزدهای نهایی پنجمین مجلس خبرگان نشان می‌دهد که در تهران ۳۳ نفر باید با هم رقابت کنند که در این میان نام حسن روحانی و آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی نیز به چشم می‌خورد.

آقای هاشمی به تازگی در واکنشی شدید به ردصلاحیت حسن خمینی خطاب به شورای نگهبان گفته است که «خود شما صلاحیتتان را از کجا آورده‌اید؟ و چه کسی به شما اجازه داده یک جا بنشینید و برای دولت و مجلس داوری کنید و اختیارات را در دست بگیرید؟»

مجلس خبرگان رهبری نهادی است که در صورت کناره‌گیری یا مرگ رهبر جمهوری اسلامی، جانشین وی را انتخاب می‌کند. انتخابات این دوره مجلس خبرگان همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز ۷ اسفند برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG