لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

انتقاد کارکنان سازمان انرژی اتمی از «تعدیل نیرو» در این سازمان


شماری از کارکنان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در نامه‌ای به علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با انتقاد از برجام آن را عامل «تعدیل» صدها نفر از کارکنان این پژوهشگاه و «توقف» پروژه‌‌های هسته‌ای ایران دانستند.

این نامه روز جمعه ۲۴ اردیبهشت در خبرگزاری تسنیم، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، منتشر شده است و عنوان می‌کند که از آبان ۱۳۹۴ تا فروردین ۱۳۹۵ حدود ۴۵۰ نفر از پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای ایران تعدیل شده‌اند که شماری از آن‌ها نیروهای پروژه‌ای و شماری نیز نیروهای قراردادی بوده‌اند.

بر اساس این نامه، نیروهای تعدیل‌شده سابقه ۳ تا ۱۹ سال کار در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای را داشته‌اند و اکنون خروج آن‌ها از این پژوهشگاه و سازمان انرژی اتمی یعنی «نابودی مغز صنعت هسته‌ای کشور».

پیش از این سخنگوی سازمان انرژی اتمی آمار منتشر شده از نیروهای تعدیل‌شده پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای را بسیار کمتر از این دانسته و گفته بود که برخی از کارکنان این سازمان نیروهای پروژه‌ای بودند که با توقف آن پروژه‌ها قراردادشان اتمام یافته است و ممکن است در پروژه‌های دیگری به کار گرفته شوند. اما در نامه منتشرشده در خبرگزاری تسنیم عنوان شده که اگرچه این پژوهشگران در قالب پروژه‌های پژوهشی فعالیت می‌کردند اما هیچ کدام آنها نیروی پروژه‌ای نبودند.

در ادامه این نامه آمده است: «سؤال اینجاست که پروژه‌های سازمان، طی ۵ ماه پس از تأیید برجام با چه سرعتی به اتمام می‌رسد که به دنبال آن حدود ۴۵۰ نفر اتمام همکاری می‌خورند؟ آیا به خاطر محدویت‌های برجام، تعدادی از پروژه‌ها متوقف و تعطیل شده است؟ آیا شما که خودتان فرموده‌اید تبعات فنی برجام را برعهده گرفته‌اید بر این مسائل اشراف نداشتید؟»

نویسندگان این نامه سپس نوشته‌اند تعدیل نیروهای سازمان انرژی اتمی «نشان می‌دهد که برجام با وجود اینکه هنوز در موقعیت‌های کلیدی مثل تبادلات بانکی برای کشور، عایدی نداشته است، اثرات بسیار مشهودی در پژوهشگاه سازمان انرژی اتمی و اتمام پروژه‌های آن برجای گذاشته است! اما این روند تعدیل و به تعطیلی کشاندن تا کی ادامه پیدا خواهد کرد؟ و آیا برجام، سندی بر توقف تمام پروژه‌های هسته‌ای و صنعت هسته‌ای است؟»

نامه این پژوهشگران در حالی منتشر می‌شود که دولت حسن روحانی تحت انتقاد شدید برخی اصول‌گرایان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد که می‌گویند توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی دستاوردی برای ایران نداشته است.

ایران پیش از این توافق تحت تحریم‌های سنگین غرب قرار داشت تا جایی که بخش بزرگی از درآمدهای نفتی آن در کشورهای دیگر بلوکه شده بود، اما با لغو تحریم‌های هسته‌ای به این درآمدها دست یافت.

XS
SM
MD
LG