لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

شیوع طاعون حیوانی در پارک پردیسان بجنورد


مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خراسان شمالی شیوع طاعون حیوانی در پارک پردیسان بجنورد را تایید کرد و از تلف شدن ۴۰ راس حیوان بر اثر این بیماری خبر داد.

خبرگزاری ایرنا، روز شنبه، ۲۰ شهریور به نقل از اصغر مطهری گزارش داد که ماموران محیط زیست استان به تازگی از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک پردیسان بجنورد باخبر شده و از آن زمان برای جلوگیری از انتشار این بیماری تلاش کرده‌اند.

آقای مطهری شمار حیوانات تلف شده بر اثر این بیماری را ۴۰ راس عنوان کرده که آهو و گوزن هستند.

گزارش ایرنا اما به تلاش ابتدایی مسئولان حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی برای پنهان کردن این رویداد اشاره دارد.

این گزارش می‌گوید که فردی ناشناس به ایرنا اطلاع داده که «از چند ماه پیش بیماری کشنده‌ای در پارک حیات وحش پردیسان شیوع پیدا کرده و طی این مدت تنها کاری که مسئولان انجام داده‌اند، دفن پنهان حیوانات تلف‌شده است».

اما مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی تاکید دارد که ماموران این سازمان تنها از حدود ۱۰ روز قبل از شیوع این بیماری در پارگ پردیسان مطلع شده و از همان زمان نیز اقدام‌های پیشگیرانه برای کنترل آن به عمل آمده است.

آقای مطهری عنوان کرده: «ضد عفونی آبشخورها و محل تلف شدن لاشه‌ها، جمع‌آوری و حمل لاشه‌ها به خارج از محیط مجموعه و دفن بهداشتی آن طبق دستورالعمل دامپزشکی و رعایت اصل بهداشتی ورود و خروج افراد و خودروها جهت جلوگیری از انتشار بیماری و واکسیناسیون حیات وحش مجموعه از اقدام‌های این اداره کل برای کنترل این بیماری بوده است.»

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال‌های اخیر تلفات حیوانی گسترده‌ای در نقاط مخلف ایران از جمله استان‌های مرکزی، البرز، قزوین و زنجان بر جای گذاشته است.

این بیماری بین حیوانات وحشی و اهلی مشترک است. با این حال مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی اطمینان داده که «با توجه به محصور بودن حیات وحش در پارک پردیسان باباامان بجنورد امکان انتقال این بیماری به دام اهلی وجود ندارد».

XS
SM
MD
LG