لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

وزیر اطلاعات: اکثر افراد فهرست ۵۳ نفره قوه قضاییه تنها اقامت کشور خارجی دارند


محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، در جمع خبرنگاران گفته که این «آخرین بار» است درباره مدیران دوتابعیتی صحبت می‌کند.
محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، در جمع خبرنگاران گفته که این «آخرین بار» است درباره مدیران دوتابعیتی صحبت می‌کند.

وزیر اطلاعات ایران در ادامه مناقشه پیرامون مدیران دوتابعیتی تاکید کرد اکثر کسانی که قوه قضاییه آنها را به عنوان افراد دوتابعیتی معرفی کرده، تنها اقامت کشورهای خارجی را دارند و نه تابعیت آنجا.

قوه قضاییه ایران می‌گوید که ده‌ها مدیر دستگاه‌های دولتی ایران تابعیت کشورهای خارجی را دارند و فهرستی از این مدیران را نیز به وزارت اطلاعات داده است تا از کار کنار گذاشته شوند، اما از واکنش وزیر اطلاعات برمی‌آید که در این فهرست تفکیکی میان افراد دارای اقامت کشوری خارجی با افراد دارای تابعیت یک کشور دیگر صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود علوی روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «اکثر افرادی که در این لیست ۵۳ نفره معرفی شده‌اند کسانی هستند که اقامت در کشورهای خارجی دارند نه تابعیت کشورهای خارجی. هیچ وقت به فردی که اقامت کشور دیگری دارد دو تابعیتی گفته نمی‌شود».

آقای علوی پیش‌ از این عنوان کرده بود موضوع دوتابعیتی‌ها از جمله «سناریوهایی» است که مخالفان دولت حسن روحانی علیه قوه مجریه تدارک دیده‌اند و اساسا هیچ‌کدام از مدیران دولتی دوتابعیتی نیستند.

وی در اظهارات روز چهارشنبه خود نیز تاکید کرد که این «آخرین بار» است که درباره مدیران دوتابعیتی صحبت می‌کند، «چون این گونه موضوعات هیچ فایده‌ای برای جامعه و کشور ندارد و نتیجه آن سوزاندن اعتماد مردم است».

وزیر اطلاعات ایران سپس موضوع افراد دارای گرین کارت (اقامت دائم آمریکا) را به میان کشید و گفت: «گرین کارت تابعیت نیست و از نظر قانون کسی با داشتن گرین کارت ممنوع نیست اما ما به عنوان دستگاه اطلاعاتی روی آن حساسیت به خرج می‌دهیم. بحث حساسیت اطلاعاتی با بحث منع قانونی متفاوت است».

مجلس ایران آبان سال گذشته به طرحی رأی داد که بر اساس آن از «مدیران ارشد دوتابعیتی و دارای گرین کارت» تحقیق و تفحص صورت می‌گیرد. به گفته رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، دو‌ تابعیتی‌ها طبق فوانین استخدامی اساسا نمی‌توانند در دستگاه دولتی استخدام شوند.

در عین حال بانک مرکزی ایران هم دوتابعیتی بودن مدیران بانک‌های کشور را ممنوع ساخته است.

XS
SM
MD
LG