لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

ذخایر بنزین، ایران را فقط ۷۰ روز از واردات بی‌نیاز می‌کند


تصویری از پالایشگاه بندرعباس که به گفته محمود احمدی‌نژاد تا دو سال دیگر به بهره‌برداری کامل می‌رسد.
تصویری از پالایشگاه بندرعباس که به گفته محمود احمدی‌نژاد تا دو سال دیگر به بهره‌برداری کامل می‌رسد.
خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت جمهوری اسلامی می‌گوید در حال حاضر میزان ذخایر استراتژیک بنزین کشور حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیون لیتر افزایش را نشان می‌دهد.

ایران در سال‌های گذشته به دلیل نگرانی از احتمال تحریم‌های بین‌المللی با انجام اقداماتی نظیر سهمیه‌بندی بنزین و دوگانه‌سوز کردن خودروها از میزان مصرف این فرآورده تاحدودی کاسته است.

میزان کنونی متوسط مصرف روزانه بنزین در ایران حدود ۶۷ میلیون لیتر است و در همین حال میزان تولید پالایشگاه‌های داخلی ۴۴ تا ۴۵ میلیون لیتر اعلام شده است. به این ترتیب ایران باید روزانه بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین وارد کند.

با احتساب این میزان واردات بنزین، و با فرض فعال‌بودن تمام ظرفیت پالایشگاه‌های داخلی، آن چه از آن با عنوان «ذخایر استراتژیک بنزین» نام برده می‌شود تنها برای ۷۰ روز کفایت می‌کند.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد گفته است که ایران می‌‌تواند در عرض یک هفته با تغییراتی در خط تولید، «تمام بنزین مورد نیاز خود را تأمین کند».

در حال حاضر ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت جهان مجبور است حدود ۴۰ درصد از نیاز داخلی خود به بنزین را از طریق واردات تأمین کند.

حدود سه هفته پیش مجلس سنای ایالات متحده لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن کمپانی‌هایی که به جمهوری اسلامی بنزین می‌فروشند توسط وزارت انرژی این کشور تحریم خواهند شد.

در این میان محمود احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه در سخنانی در بندرعباس در واکنش به طرح سنای آمریکا برای تحریم فروشندگان بنزین به ایران اظهار داشت: «آنهایی که شعار تحریم را سر می‌دهند نمی‌دانند دنیا چه خبر است و امروز تحریم بنزین را مطرح می‌کنند که این نشان می‌دهد چقدر عقب‌افتاده سیاسی هستند.»

وی افزود: «ما اكنون در صنعت خود به آن چنان ظرفيتي رسيده‌ايم كه در ظرف يك هفته با تغيير خط توليد می‌توانيم كل بنزين خود را تامين كنيم و با بهره‌برداری از پالايشگاه ستاره بندرعباس ظرف يكی، دو سال آينده ما خود توليدكننده بنزين خواهيم بود.»

پیشتر نیز غلامحسین نوذری، وزیر نفت دولت نهم، با «استقبال از تحریم نفت ایران توسط کشورهای غربی» گفته بود ایران می‌تواند در عرض ۴۸ ساعت بنزین موردنیاز خود را تولید کند.

در حال حاضر بر اساس قانون مصوب سال ۱۹۹۶ شرکت‌هایی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند، با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو خواهند شد.
XS
SM
MD
LG