لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

استرالیا توقیف کشتی حامل اسلحه به مقصد ایران را تایید کرد


آنتونی آلبانیز
آنتونی آلبانیز
وزیر راه و ترابری استرالیا روز یکشنبه تایید کرد که یک کشتی متعلق به این کشور که حامل مهمات کره‌شمالی به مقصد ایران بوده، از سوی امارات متحده عربی توقیف شده است.

برخی ازدیپلمات‌ها ی غربی روز جمعه اعلام کردند که یک کشتی با نام «ای ان ال-استرالیا» است، که با پرچم کشور باهاماس در حرکت بوده است، در ۱۴ ماه اوت (۲۳ مرداد ماه) به دلیل حمل سلاح صادراتی کره شمالی و نقض تحریم‌های این کشور توقیف شده است؛ به گفته این دیپلمات‌ها که خبرگزاری‌های غربی نامی از آنها نبرده‌اند این کشتی به مقصد ایران در حرکت بوده است.

آنتونی آلبانیز، وزیر راه و ترابری استرالیا در پی انتشار این خبر اعلام کرده است که این کشور تحقیقاتی درباره کشتی «ای ان ال-استرالیا» انجام داده است.

وزیر راه و ترابری استرالیا که با کانال ۹ این کشور مصاحبه می‌کرد در پاسخ به این پرسش که آیا محموله تسلیحاتی و از جمله آر پی جی در این کشتی یافت شده؟ گفت: «من می‌توانم این موضوع را تایید کنم.»

یک دیپلمات غربی به خبرگزاری فرانسه گفته است که این برای نخستین بار است که دولتی با توسل تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی که به منظور منع اشاعه تسلیحات صورت گرفته، یک کشتی متعلق به پیونگ یانگ را توقیف می‌کند.

آنتونی آلبانیز، وزیر راه و ترابری استرالیا، همچنین تاکید کرده است که این کشور خود را در قبال تحریم‌های سازمان ملل مسئول می‌داند و وزارت خارجه استرالیا نیز در حال بررسی این موضوع و شرایط توقیف این کشتی است.


آنتونی آلبانیز گفت: «ما در حال تحقیق درباره این مسئله هستیم که آیا قوانین استرالیا نقض شده است یا نه».

وی افزود: «اگر چنین باشد این موضع به مقام‌های مربوطه پلیس ارجاع خواهد شد.»

«ای ان ال»،یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت «سی آم ای، سی جی ام» است که سومین شرکت بزرگ کشتی‌های باری در جهان به شمار می‌رود؛ اداره مرکزی «سی آم ای، سی جی ام» در بندر مارسی فرانسه قرار دارد.

برپایه گفته‌های دیپلمات‌های غربی در بارنامه کشتی متعلق به استرالیا که با پرچم کشور باهاماس در حرکت می‌کرد،‌ قید شده بود این شناور حامل «ماشین‌های حفاری نفت» است، در صورتیکه حامل مهمات و از جمله موشک‌انداز، چاشنی و تجهیزات آر پی جی بوده است.

پس از انجام دومین آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ درماه اوت، قطعنامه ۱۸۷۴ در شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی به تصویب رسید.

این قطعنامه صادرات جنگ‌افزار از کره شمالی را منع کرده و به دولت‌ها اجازه می‌دهد ضمن بازرسی محموله‌های مشکوک، اقلام ممنوعه را ضبط و معدوم کنند.
XS
SM
MD
LG