لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

فرانسه: تهران باید از اقدامات بی ثبات کننده دست بردارد


خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
فرانسه روز دوشنبه در واکنش به پرتاب آزمایشی موشک‌های دوربرد توسط ایران، از این اقدام جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی شدید کرد و از تهران خواست که از «اقدامات برهم‌زننده ثبات» دست بردارد.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ نیز در واکنش به این اقدام جمهوری اسلامی هر گونه اقدام این ‌چنینی از سوی ایران را «مایه نگرانی» خواند.

در حالی که ایران قرار است سه روز دیگر با اعضای گروه پنج به علاوه یک بر سر میز مذاکره بنشیند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که روز دوشنبه در مرحله سوم رزمايش موشکی موسوم به پيامبر اعظم ۴، موشک‌های دوربرد شهاب ۳ (کلاس قدر ۱ اف) و سجيل را آزمايش کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان دفاعی می‌گوید این موشک‌های دوربرد قادرند اسرائیل و پایگاه‌های ایالات متحده در خلیج فارس را هدف قرار دهند.

در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه فرانسه در این زمینه منتشر کرد از ایران خواسته شده است که به جای رویارویی «با پاسخ فوری به تقاضاهای جامعه بین‌الملل راه همکاری» را در پیش گیرد.

خاویر سولانا همچنین در مورد خبر افشای ساخت یک مرکز غنی‌سازی دیگر در ایران که همزمان با سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک اتفاق افتاد گفت که این مسئله باید «بلافاصله» از راه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل شود.

بحث و جدل بین غرب و ایران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی هفته گذشته زمانی بالا گرفت که تهران فاش کرد در حال ساخت یک مرکز غنی‌سازی دیگر در کشور است.

به دنبال افشای این خبر، رهبران آمریکا و فرانسه و بریتانیا روز جمعه گذشته ضمن تهدید تهران به تحریم‌های شدیدتر، از جمهوری اسلامی خواستند که اهداف هسته‌ای خود را کاملا فاش سازد.

آقای سولانا که در حاشیه اجلاس وزرای دفاع اتحادیه اروپا در سوئد با خبرنگاران سخن می‌گفت از تعیین دقیق این تحریم‌ها علیه ایران سر باز زد، اما اشاره کرد که هدف از گفت‌وگوی کشورهای پنج به علاوه یک در روز پنج‌شنبه با ایران «مشارکت و همکاری» است.

قدرت‌های غربی که بر این باورند برنامه هسته‌ای ایران با هدف ساخت و تولید تسلیحات اتمی دنبال می‌شود بارها از تهران خواسته‌اند دست از غنی‌سازی اورانیوم بردارد، اما ایران هر بار خواسته آنها را رد کرده و هدف از برنامه هسته‌ای خود را تولید برق و صلح‌آمیز توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG