لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

شورای امنیت حمله انتحاری در سیستان‌وبلوچستان را محکوم کرد


شورای امنیت سازمان ملل
شورای امنیت سازمان ملل
شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حمله انتحاری روز یکشنبه در استان سیستان و بلوچستان ایران را که به کشته و زخمی شدن دهها نفر انجامید محکوم کرد.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای بر محاکمه «عاملان، سازمان‌دهندگان، تامین‌کنندگان مالی و این اقدام شنیع تروریستی» تاکید کردند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده در حمله انتحاری روز یکشنبه در شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان، دست کم ۴۲ نفر و از جمله پنج فرمانده عالی‌رتبه سپاه پاسداران کشته شدند؛ فرماندهان سپاه پاسداران هنگام ملاقات با سران قبائل و طوائف محلی مورد حمله یک فرد بمبگذار قرار گرفتند.

بیانیه شورای امنیت در پی نامه محمد خزائی، نماینده ایران در سازمان ملل صادر شده است. وی در این نامه از شورای امنیت خواسته بود به شدیدترین وجه این حمله را محکوم کند تا نشان دهد اینگونه اقدامات مورد تحمل واقع نمی‌شود.

نماینده ایران در سازمان ملل در نامه خود آورده است که «این گروه تروریستی که خود را جندالله نامیده» و رهبری آن به دست عبدالمالک ریگی است، مسئولیت این حمله و شماری دیگر از بمبگذاری‌ها، آدم‌ربایی‌ها و دیگر اعمال خشونت‌آمیز را را در سال‌های اخیر در مرز شرقی ایران برعهده گرفته است.

محمد خزائی، نماینده ایران در سازمان ملل می‌افزاید: «نشانه‌هایی وجود دارد که این گروه از پشتیبانی برخی کشورهای خارجی برخوردار است.»

پس از حمله انتحاری روز یکشنبه ایران سفیر پاکستان در تهران را به وزارت خارجه احضار کرد. این برای نخستین بار نیست که پس از حمله‌هایی که گروه جندالله برعهده گرفته است، سفیر پاکستان احضار می‌شود. برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی بریتانیا و آمریکا را نیز به دخالت در این حمله متهم کرده‌اند.

دربیانیه شورای امنیت سازمان مل به هیچ کشور مشخصی اشاره نشده است اما در عین حال از همه کشورها خواسته است «فعالانه با مقام‌های ایرانی همکاری کنند» تا عاملان این حمله به دست عدالت سپرده شوند.

این بیانیه همچنین با بازماندگان قربانیان انفجار روز یکشنبه تسلیت گفته است.
XS
SM
MD
LG