لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

گيتس درباره توانايی ايران در زمينه هواپيماهای بدون سرنشين ابراز نگرانی کرد


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز پنجشنبه نسبت به برنامه «هواپيماهای بدون سرنشين» ايران ابراز نگرانی کرد و گفت ممکن است چنين فناوری به دست تروريست ها بیفتد.

رابرت گيتس که در يک کميته سنای آمريکا صحبت می کرد، گفت:« کشورهايی مانند ايران در حال توسعه هواپيماهای بدون سرنشين هستند و از قبل نيز چنين توانايی را به دست آورده اند.»


آقای گيتس اضافه کرد:«اين مايه نگرانی است، چرا که اين از مواردی است که اگر آنها بخواهند، در عراق و افغانستان، می توانند برای ما مشکل ايجاد کنند.»

با اين حال وزير دفاع آمريکا تاکيد کرده است: هواپيماهای بدون سرنشين با سرعت کمی پرواز می کنند و ما نيروی هوايی توانايی داريم. به همين دليل فکر می کنم توانايی ما در محافظت از نيروهای نظامی در مقابل چنين (سلاح هايی)خيلی خوب است.

رابرت گيتس افزود:نگرانی اصلی اين است که تروريست ها به چنين تکنولوژی دست يابد.

وزير دفاع امريکا همچنين گفته است:« نگرانی من اين است که چنين قابليتی به دست کسانی بيفتد که بخواهند آنها را در مقاصد تروريستی به کار گيرند».

احمد وحيدی، وزير دفاع ايران، در بهمن سال گذشته خط توليد هواپيماهای «پيشرفته» بدون سرنشين با نام‌های «رعد و نذير» را افتتاح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس اين هواپيما های بدون سرنشين « قادرند ماموريت‌های شناسايی، مراقبت و تهاجمی را با برد و دقت بسيار بالا انجام دهند».

در همين زمينه، ارتش آمريکا در اسفندماه سال ۱۳۸۷ اعلام کرده بود که يک هواپيمای بدون سرنشين ايرانی را در شمال شرقی بغداد، پايتخت عراق، سرنگون کرده است.

به گفته يک سخنگوی ارتش آمريکا در عراق جنگنده های نيروهای ائتلاف در عراق يک فروند هواپيمای بدون سرنشين ايرانی را در ۱۰۰ کيلومتری شمالی شرقی بغداد ساقط کرد.

اين سخنگو اضافه کرده بود که هواپيمای ياد شده قبل از سرنگونی به مدت يک ساعت و ده دقيقه توسط جنگنده های ائتلاف رهگيری شده بود.
XS
SM
MD
LG