لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

کلينتون: افزایش فعالیت ها برای تشديد تحريم ها عليه ايران در آينده نزديک


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه گفته است :در آينده نزديک شاهد فعاليت فزاینده در جهت قطعنامه تحريمی عليه ايران خواهيم بود.

هيلاری کلينتون تصريح کرده است که دولت آمريکا «گفت و گوهای سازنده ای» در خصوص اين تحريم ها با روسيه و ديگر کشورهای گروه ۱+۵ داشته است.

هيلاری کلينتون که پس از توافق باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، با پيمان کاهش سلاح های هسته ای با روسيه صحبت می کرد، گفته است: اين کشورها هم اکنون در حال گفت وگو درباره محتوای اين قطعنامه هستند.

وزير امور خارجه آمريکا گفته است:«باور دارم در حالی که سرگرم کار بر روی قطعنامه ای که بتواند رای لازم را در شورای امنيت به دست بياورد، در آينده نزديک شاهد فعالیت فزاینده خواهيد بود».

آمريکا به همراه فرانسه، بريتانيا و آلمان در تلاشند تا تحريم های تازه ای را عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد تصويب کنند اما اين تلاش ها به دليل مخالفت چين هنوز به نتيجه ای نرسيده است.

در همين زمينه، روزنامه وال استريت ژورنال روز پنجشنبه گزارش داده است که آمريکا برای کسب حمايت چين و روسيه از قطعنامه چهارم تحريم عليه ايران مجبور شده است تا بخش هايی از اين پيش نويس را تعديل يا حذف کند

به گزارش وال استريت ژورنال بستن قلمروهای بين المللی دريايی و و هوايی برروی کشتی ها و وهواپيماهای دولتی ايران از اين پيشنهاد حذف شده است. سفارت بریتانیا در واشیگتن گزارش روزنامه وال استریت ژورنال را تکذیب کرده است.

روز چهارشنبه ديپلمات های چين، فرانسه، بريتانيا، روسيه و آمريکا، کشورهای عضو گروه ۱+۵، تلفنی درباره تحريم های تازه عليه ايران گفت وگو کردند.

پس از اين مذاکرات بريتانيا اعلام کرد که چين موافقت کرده است تا در دور بعدی گفت وگو ها درباره تحريم های تازه عليه ايران با ديگر اعضای اين گروه در هفته آينده شرکت کند.

مارک ليال گرانت، سفير بريتانيا، در سازمان ملل متحد، تصريح کرده است که به وی گفته شده که چين به طور اصولی «موافقت» کرده است تا در مذاکرات درباره تحريم های تازه عليه ايران مشارکت کند.

چين طی ماه های اخير از مشارکت در مذاکره درباره تحريم های تازه عليه ايران خودداری کرده بود و تاکيد دارد که مذاکره را ترجيح می دهد.
بريتانيا، آمريکا، فرانسه و آلمان اميدوراند که چين با مذاکرات رو در رو با ديگر اعضای گروه پنج بعلاوه يک، با تحريم ها عليه ايران موافقت کند.

در همين حال يک ديپلمات غربی موافقت چين با دور ديگر مذاکرات درباره تحريم های احتمالی عليه ايران را گام مثبتی ارزيابی کرده است، چرا که چين بعد از نشست اعضای اين گروه در ۱۶ ژانويه از حضور در اين مذاکرات خودداری کرده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورنيوم را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG