لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

دولت ایران درخواست عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را پس گرفت


نمایی از شورای حقوق بشر سازمان ملل در جلسه بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران که دو ماه پیش در ژنو برگزار شد
نمایی از شورای حقوق بشر سازمان ملل در جلسه بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران که دو ماه پیش در ژنو برگزار شد
دولت جمهوری اسلامی در حالی درخواست عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را پس گرفت که فعالان و سازمان های مدافع حقوق بشر، به عضویت ایران در این شورا به دلیل سابقه به گفته آنها «وخیم در حقوق بشر» اعتراض کردند.

دیپلمات های سازمان ملل در گفت وگو با رویترز خبر دادند ایران به دیگر اعضای آسیایی گفته از درخواست عضویت در شورایی با حضور 47 کشور جهان در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، انصراف داده است.

یک دیپلمات غربی به رویترز گفته ایران به این دلیل درخواست خود را پس گرفته که به نظر نمی رسد آرای کافی برای حضور در این شورا را به دست آورد و از آن جایی که نمی خواسته در جریان انتخاباتی که قرار است ماه آینده به رای گیر گذاشته شده سرافکنده شود، از حالا درخواست خود را پس گرفته است.

ایران به گروهی که از آن به عنوان گروه کشورهای آسیایی سازمان ملل یاد می شود، گفته «در همدردی با دیگر اعضای گروه» از این درخواست انصراف داده است.

پگی هیکس (Peggy Hicks) مدیر بخش جهانی سازمان دیده بان حقوق بشر در نیویورک، به رویترز گفته «واکنش های بین المللی آنها را مجبور کرد عقب بنشینند.» وی همچنین از این اقدام که به گفته او «محکومیت کارنامه رسوای حقوق بشر جمهوری اسلامی» است، استقبال کرد.

در دسامبر سال 2009، حدود چهارماه پیش، شورای عمومی سازمان ملل ایران را به دلیل سرکوب خشونت بار اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری خردادماه محکوم کرد. دیدبان حقوق بشر هم روند انتخابات شورای حقوق بشر سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داده بود. به طور معمول، پنج گروه منطقه ای از جمله آفریقا، آسیا، اروپای شرقی، آمریکای لاتین و حوزه کارائیب و حوزه اروپای غربی و دیگر دولت ها، امکان رای گیری بدون مباحثه و اعتراضی در صندوق های رای خود دارند.

به گفته خانم هیکس، عقب کشیدن ایران نشان م یدهد زمانی که قدرت انتخاب باشد، تغییری هم در کار خواهد بود.

چهارکشوری که از حوزه آسیا برای حضور در شورا رقابت می کنند، عبارتند از مالزی، مالدیو، قطر و تایلند. انتخابات در جریان شورای عمومی در سیزدهم ماه مه، حدود سه هفته دیگر انجام می شود.

آمریکا سال گذشته با موفقیت وارد این شورا شد آن هم در حالی که دولت قبلی ایالات متحده (دولت جورج بوش) به دلیل مواضعی که آن را مخالف اسراییل و نرمشجویانه در برابر دولت های سرکوبگر خوانده بود، از حضور در این شورا امتناع کرده بود.

مخالفت شیرین عبادی

شيرين عبادی در نامه ای به بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، با بر شمردن موارد نقض حقوق بشر در ايران از وی خواسته بود با درخواست جمهوری اسلامی ايران برای عضويت در شورای حقوق بشر مخالفت کند.

شيرين عبادی فعال حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل، در نامه خود با اشاره به در خواست دولت جمهوری اسلامی ايران برای عضويت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، تاکيد کرده بود تصميم گيری در اين خصوص نيازمند بررسی کارنامه حقوق بشر يکسال اخير اين دولت است.

شيرين عبادی، در اين نامه خود نوشته بود:«آيا حکومت جمهوری اسلامی ايران که سالها مرتکب نقض حقوق بشر شده است، صلاحيت ورود به شورای حقوق بشر را دارد؟ آيا حکومتی که تا کنون به قطع نامه‌های سازمان ملل متحد بی‌توجهی‌کرده است و آنها را ناديده گرفته، می تواند نسبت به اجرای حقوق بشر در ساير ممالک قضاوت درستی‌داشته باشد؟»

خانم عبادی درخواست کرده بود: «اميد است با رد درخواست دولت جمهوری اسلامی ايران برای عضويت در شورای حقوق بشر، مسئولين حکومتی را متوجه عملکرد نادرست خود نموده و عضويت اين کشور را در شورای مذکور موکول به اجرای قطع نامه‌های صادره در مورد نقض حقوق بشر در ايران، خصوصا قطع نامه شماره ۶۴/۱۷۶ مورخ ۱۸دسامبر ۲۰۰۹ نماييد».

اين فعال حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل در ادامه نامه خود به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران پرداخته و نوشته است که «پاسخ» جمهوری اسلامی ايران به اعتراضات «مسالمت آميز» چند ميليونی به نتايج انتخابات « گلوله» و «زندان» بود.
پيشتر برخی از فعالان و حاميان حقوق بشر در ايران و جهان از جمله شيرين عبادی از سازمان ملل متحد خواسته بودند، با سفر به ايران يا با فرستادن نماينده ويژه‌ای به اين کشور در باره سرکوب خونين معترضان به نتايج انتخابات تحقيق کند.

در همین حال قرار است که بان کی مون برای مذاکره درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به ایران سفر کند. این در حالی است که شماری از زندانيان سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين با ارسال نامه ای به بان‌ کی‌مون از وی خواسته‌اند، در جريان سفر خود به ايران از بازداشتگاه‌های سياسی و امنيتی و بند ۳۵۰ زندان اوين بازديد کرده و به طور خصوصی با محکومان و زندانيان ملاقات و گفت وگو کند.
XS
SM
MD
LG