لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

سکوت مقام‌های ایرانی درباره «مذاکرات هسته‌ای» داسیلوا در تهران


در حالی که رییس جمهور برزیل در آستانه سفر خود به ایران اعلام کرده بود، در گفت‌و ‌گوهای خود با مقام‌های ایرانی برای «ترغیب» آنها به منظور کنار آمدن با جامعه جهانی در مورد تنش بر سر برنامه اتمی ایران تلاش خواهد کرد، مقام‌ها و رسانه‌های ایرانی در اظهارات و گزارش‌های خود هیچ اشاره‌ای به «گفت و گوهای هسته‌ای» نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در حالی که قدرت‌های غربی و روسیه از سفر لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل به ایران به عنوان آخرین فرصت برای جلوگیری از تشدید تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی نام برده‌اند، به نظر می‌رسد مقام‌ها و رسانه‌های ایرانی از طرح علنی موضوع هسته‌ای خودداری کرده و بیشتر روی گفت‌‌و گوهای مربوط به روابط دوجانبه میان مقام‌های ایرانی و برزیلی تمرکز کرده‌اند.

این در حالی است که رییس جمهور برزیل نیز روز شنبه و در آستانه سفر خود به تهران به خبرنگاران در مسکو گفته بود، به موفقیت خود «خوشبین» است و امیدوار است بتواند، محمود احمدى‌نژاد را براى توافق با غرب بر سربرنامه اتمى جمهورى اسلامى ترغیب کند.

لولا داسیلوا در این باره گفته بود: «اکنون من باید تمام آنچه را که در طول سال‌هاى طولانى فعالیت سیاسى‌ام فرا گرفته‌ام به کار بندم، تا بلکه بتوانم دوستم، احمدى‌نژاد را براى کنار آمدن با جامعه جهانى متقاعد سازم».

این در حالى است که ایالات متحده آمریکا و روسیه احتمال موفقیت رییس جمهور برزیل براى متقاعد ساختن ایران به همکارى با جامعه جهانى بر سر برنامه اتمى این کشور را «ضعیف» ارزیابى کرده‌ بودند.

برزیل یکى از اعضاى غیر دایم شوراى امنیت سازمان ملل متحد است و این کشور تاکنون با تلاش‌ قدرت‌هاى بزرگ به رهبرى آمریکا براى تصویب چهارمین قطعنامه تحریمى علیه ایران مخالفت کرده است.

در همین حال خبرگزاری‌های داخلی ایران که گزارش دیدارهای روز یکشنبه آقای داسیلوا با محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را منتشر کرده‌اند، هیچ اشاره‌ای به مذاکرات احتمالی هسته‌ای در این دیدارها نکرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار خود با رییس جمهور برزیل یک بار دیگر به انتقاد از ایالات متحده آمریکا پرداخت و «همکاری و گسترش روابط دولت‌های مستقل با يکديگر» را تنها راه تغيير «شرايط ناعادلانه کنوني در جهان» دانست.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین مواضع برزیل را در سال‌های اخیر «در جهت مقابل مواضع آمريکا» ارزیابی کرده و با بیان این که «قدرت‌هاي سلطه‌گر و در رأس آن‌ها آمريکا، از همکاری و گسترش روابط کشورهاي مستقل و تأثيرگذاری آن‌ها در مسائل جهانی به‌شدت ناخرسند هستند» خطاب به رییس جمهور برزیل اظهار داشت: «نمونه بارز اين مساله، جنجالی است که آمريکايیها بری سفر جنابعالي به ايران به راه انداخته‌اند، زيرا آنها با اين‌گونه روابط مخالفند».

در مقابل نیز لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل در باره اهداف سفر خود به ایران به رهبر جمهوری اسلامی گفته است: «اصلی‌ترين هدف از اين سفر گسترش روابط برزيل و جمهوری اسلامي ايران در زمينه‌های مختلف اقتصادی، بازرگانی و سياسی و همکاری دو جانبه در مسائل بين‌المللی است».

وی با نام بردن از ایران به عنوان کشوری که در «سال‌های اخیر» ظهور کرده است گفت: «در سال‌های اخير کشورهای مهمی در صحنه جغرافيای سياسی جهان ظهور کرده‌اند که ايران از جمله آن‌هاست و اين کشورها می‌توانند با همکاری با يکديگر يک قطب سياسی و اقتصادي جديدی را تشکيل دهند».

رییس جمهور برزیل همچنین در سخنان خود در سمینار اقتصادی و تجاری ایران و برزیل نیز تنها به مسایل اقتصادی و روابط دوجانبه پرداخته و با نام بردن از ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارها برای صادرکنندگان برزیلی ابراز امیدواری کرد، سفر وی به تهران «پايه و اساس محكمی برای گسترش تجارت بين دو كشور در آينده» ايجاد کند.

هرچند مقام‌های ایرانی از اظهار نظر رسمی درباره جزییات مذاکرات هسته‌ای در جریان سفر رییس جمهور برزیل به ایران خودداری کرده‌اند، اما منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه با اشاره به سفر رییس جمهور برزیل ابراز امیدواری کرده بود، دو کشور برزیل و ترکیه ابتکار عملی برای مبادله سوخت هسته‌ای ارایه کنند.

منوچهر متکی با اشاره به برگزاری مذاکرات سه جانبه در تهران گفته بود: «بنابراین منتظریم دوستانی که پیگیر این موضوع بودند در سفرشان به تهران چه نکات جدیدی را مطرح می‌کنند تا در تبادل نظر بتوانیم به مکانیزم مرضی‌الطرفین برسیم».

شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هاىی علیه ایران اعمال کرده و از این کشور خواسته است به فعالیت‌هاى حساسى مانند غنى‌سازى اورانیوم که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى را دارد پایان بخشد.

ایران با سرپیچى از این خواسته‌ها در سال‌هاى گذشته همواره به گسترش فعالیت‌هاى خود در زمینه غنى‌سازى اورانیوم روى‌ آورده و اخیرا نیز غنى‌سازى ۲۰ درصدى را در دستور کار خود قرار داده است.

اقدام جمهورى اسلامى براى غنى‌سازى بیشتر اورانیوم پس از آن صورت گرفت که تهران از پذیرش پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى اتمى براى مبادله اورانیوم کمتر غنى‌شده خود با سوخت ۲۰ درصدى مورد نیاز براى رآکتور تهران خوددارى کرده بود.

بر اساس این پیشنهاد قرار بود جمهورى اسلامى ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنى‌شده ۳.۵ درصدى خود را براى غنى‌سازى بیشتر و تبدیل آن به میله‌هاى سوخت به روسیه و فرانسه ارسال کند و در مقابل ۱۱۶ کیلوگرم سوخت مورد نیاز خود براى رآکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند.

ایران در ماه‌هاى گذشته در واکنش به تشدید فشارهاى جهانى بارها خواستار تغییراتى در این پیشنهاد و از جمله مبادله اورانیوم در داخل خاک ایران شده است که این درخواست‌ها با مخالفت قدرت‌هاى بزرگ روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG