لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

مقام روس: قرار تحویل سامانه موشکی اس - ۳۰۰ به ایران منتفی نشده است


مقام‌های نظامی روسيه مدعی هستند که اس- ۳۰۰ پيشرفته‌تر از سيستم موشکی پاتريوت ساخت آمريکا است.
مقام‌های نظامی روسيه مدعی هستند که اس- ۳۰۰ پيشرفته‌تر از سيستم موشکی پاتريوت ساخت آمريکا است.
در حالی که روسیه در تازه‌ترین اقدام خود به بهانه قطعنامه اخیر شورای امنیت موضوع تحویل سامانه موشکی اس - ۳۰۰ به ایران را متوقف کرده است، یک مقام روس اعلام کرد که این قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری هنوز لغو نشده است.

سرگئی چمزوف، رئیس شرکت دولتی «روس‌تکنولوژی»، روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفته است که تصمیم احتمالی در مورد لغو این قرارداد، به عهده رئیس جمهور خواهد بود، اما این قرارداد هنوز لغو نشده است.

اظهارات این مقام روس در خبرگزاری‌های دولتی ایتارتاس و اینترفکس روسیه منتشر شده است.

ایران از دسامبر سال ۲۰۰۵ که قرارداد تحویل سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس - ۳۰۰ میان مقام‌های تهران و مسکو به امضا رسید، در انتظار دریافت این سامانه است، اما در طول نزدیک به پنج سال که از زمان عقد این قرارداد می‌گذرد، مقام‌های روسی هر بار به بهانه‌ای در اجرای این قرارداد تعلل کرده‌اند.

در آن زمان روس‌ها توافق کردند که دست‌کم پنج سامانه دفاعی اس - ۳۰۰ را در اختیار ایران قرار دهند.

تا پیش از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل که از جمله چندین شرکت مرتبط با صنایع موشکی را هدف قرار داده بود، روسیه علت عدم تحویل این موشک‌ها به ایران را «دلایل فنى» اعلام می‌کرد، اما در همان زمان نیز گفته مى‌شد که این کشور به علت مخالفت آمریکا و اسرائیل از تحویل اس - ۳۰۰ به ایران خوددارى کرده است.

به باور کارشناسان نظامى، ایران به ویژه براى دفاع از تأسیسات هسته‌اى خود در برابر حملات هوایى احتمالى به دنبال در اختیار گرفتن سامانه موشکى اس - ۳۰۰ است. این سامانه دفاعی قادر است هواپيماها و موشک‌های بالستيک در ارتفاع کم يا زياد را ردگيری کرده و هدف قرار دهد.

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل که نگران ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى توسط جمهورى اسلامى هستند، حتی پس از تشدید فشارهای بین‌المللی بر تهران در ماه‌های اخیر نیز استفاده از گزینه نظامى به منظور بازداشتن ایران از ساخت بمب اتمى را منتفى ندانسته‌اند.

تعلل پنج ساله در اجرای قرارداد تأمین سامانه اس - ۳۰۰، در ماه‌های اخیر چندین بار با واکنش تهران روبه‌رو شده و مقام‌های سیاسی و نظامی ایران چندین بار تهدید کرده‌اند که در صورت عدم تحویل این سامانه به ایران، رأساً به ساخت این سیستم دفاع موشکی اقدام خواهند کرد.

مقام‌های روسی نیز در ماه‌های گذشته اظهار نظرهای متفاوت و گاه متناقضی را در مورد اجرای این قرارداد بر زبان رانده‌اند و از جمله در حالی که مسئولان دستگاه دیپلماسی روسیه بیشتر بر وفادار ماندن روسیه به اجرای این قرارداد تأکید می‌کردند، مسئولان نظامی این کشور تحویل اس - ۳۰۰ را منوط به تصمیم رهبران سیاسی این کشور می‌دانستند.

اما شاید جدی‌ترین اظهار نظر در این باره سخنان ماه پیش ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، بود که به هنگام دیدار از فرانسه تأکید کرد که به دنبال تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی، مسکو قرار داد فروش موشک‌های اس - ۳۰۰ به ايران را متوقف می‌کند.

همزمان یک سخنگوی کاخ کرملین نیز اعلام کرد که تحویل موشک‌هاى پیشرفته ضدهوایى اس - ۳۰۰ به جمهورى اسلامى به منزله نقض قطعنامه جدید شوراى امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران خواهد بود.

مقام‌های نظامی روسيه مدعی هستند که سيستم دفاع موشکی اس - ۳۰۰ پيشرفته‌تر از سيستم موشکی پاتريوت ساخت آمريکاست.

در همين حال، گفته می‌شود ايران قصد دارد با خريد اين موشک‌ها، سپری دفاعی برای تأسيسات اتمی خود ايجاد کند.
XS
SM
MD
LG