لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۵

احمدی‌نژاد: حق ندارید در مورد فلسطین با دشمنان گفت‌وگو کنید


سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در تهران به مناسبت روز قدس
سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در تهران به مناسبت روز قدس
یک روز پس از آن‌که سران اسرائیلی و فلسطینی با ادامه گفت‌وگوهای مستقیم صلح موافقت کردند، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در سخنرانی خود به مناسبت روز قدس گفت: «حق ندارید در مورد سرنوشت ملت فلسطین با دشمنان گفت‌وگو کنید.»

محمود احمدی‌نژاد در ادامه افزود: «من اعلام می‌کنم که نه ملت فلسطین و نه ملت‌های منطقه اجازه نخواهند داد هیچ کسی حتی یک وجب از سرزمین فلسطین را به دشمنان ببخشد.»

سخنان رئیس دولت دهم در حالی بیان می‌شود که مذاکرات مربوط به صلح اسرائیل و فلسطین بعدازظهر روز پنج‌شنبه به وقت واشینگتن در کاخ وزارت امور خارجه آمریکا و با حضور هیلاری کلینتون، وزیر خارجه این کشور، آغاز شد و قرار است دور دوم آن در ماه جاری ادامه یابد.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «کسانی که می‌خواهند گفت‌وگو کنند از چه کسانی نمایندگی دارند؟ نماینده ملت فلسطین چه کسی است؟ او که صحبت می‌کند از کجا این نمایندگی را به دست آورده است؟»

رئیس جمهوری اسلامی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران خطاب به سران برخی از کشورهای عربی و اسلامی گفت که «شما حق ندارید در مورد سرنوشت ملت فلسطین که سرنوشت اسلام و ملت‌های منطقه و به تعبیری سرنوشت همه بشریت است با دشمنان گفت‌وگو کنید».

وی در ادامه از فلسطینیان خواست تا به «مقاومت» ادامه دهند و خطاب به «ملت‌ها» اظهار داشت: «به ملت‌ها می‌گویم که آماده و هوشیار باشید و آمادگی خود را حفظ کنید تا در وقت مقرر ماموریت اصلی، بزرگ و نهایی را انجام دهید.»

محمود احمدی‌نژاد همچنین بار دیگر با میانجی‌گری غربیان در گفت‌وگوهای صلح فلسطین و اسرائیل مخالفت کرد.

آمریکا ماه گذشته پس از چهار ماه گفت‌وگوی غیرمستقیم اسرائیلی- فلسطینی که جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، سرپرست آن بود، توانست فلسطینی‌ها را به پذیرش خواسته دولت اسرائیل برای بازگشت به مذاکرات مستقیم تشویق کند.

کمیته اجرایی فتح و سازمان آزادی‌بخش فلسطین و کمیته پیگیری مصوبه طرح صلح اتحادیه عرب به محمود عباس اختیار داده‌اند که مذاکرات مستقیم با اسرائیل را از سرگیرد.

جمهوری اسلامی ایران آخرین جمعه ماه رمضان را به نشانه حمایت خود از مسئله فلسطین به نام روز جهانی قدس نام‌گذاری کرده‌است. این مراسم که از سال ۱۳۵۸ خورشیدی هر سال برگزار می‌شود، به فرمان آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، این‌گونه نامیده شده ‌است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری‌های دولتی و رسمی جمهوری اسلامی، مراسم روز قدس در ایران از صبح روز جمعه در شهرهای مختلف برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

در تهران محمود احمدی‌نژاد به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه روز قدس سخنرانی، و نماز جمعه این هفته را نیز احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، اقامه کرد.

«رؤسای جمهور غرب را صهیونیست‌ها گزینش می‌کنند»

محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به سیاستمداران اسرائیلی افزود که «آن‌ها قصد به پا کردن حکومت قوم یهود» را دارند و رئیس جمهور اسرائیل را «نماد نژادپرستی» لقب داد.

رئیس دولت دهم افزود که «هیچ فرهنگ انسانی از تجاوز و تخریب آنها در امان نیست و همه در تهدید هستند.»

وی در ادامه گفت: «امروز شرایط در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آمریکای شمالی به گونه‌ای است که هر کس بخواهد رئیس جمهور و نماینده مجلس شود باید صهیونیست‌ها او را گزینش کنند.»

آقای احمدی‌نژاد در ادامه در خصوص کشور اسرائیل به کشورهای غربی گفت که اگر «اجازه بدهید ملت‌ها خود حساب این رژیم را برسند بعد، ملت‌های منطقه به شما فرصت جبران خواهند داد.»

«جرئت تعرض به ایران را ندارند»

محمود احمدی‌نژاد خطاب به تهدیدکنندگان حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: «صهیونیست‌ها که هیچ، بلکه اربابان آنها هم کوچک‌تر از آن هستند که توان ذره‌ای تعرض به خاک ایران را داشته باشند.»

وی افزود: «هرچند وقت یک‌بار می‌نویسند به بوشهر حمله می‌کنند پس از مدتی تایید و یا تکذیب می‌کنند، این کار موجودیت این رژیم و هویت تجاوزکارانه آن را نشان می‌دهد.»

موضوع کاربردهای احتمالی نظامی از فناوری موجود در نیروگاه بوشهر که به تازگی سوخت‌گذاری شده موجبات نگرانی اسرائیل و هم‌پیمانان آن کشور را فراهم آورده ‌است.

این امر باعث شد تا جان بولتون، نماینده پیشین ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل، به اسرائیل گوشزد کند که «برای حمله به این نیروگاه [بوشهر] و جلوگیری از آغاز به کار نخستین نیروگاه اتمی ایران تنها هشت روز فرصت دارد».

انتشار این خبر باعث شد تا مقام‌های کاخ سفید به اسرائیل «اطمینان» دهند که بر پایه ارزیابی‌های آن‌ها، دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای «دست‌کم یک سال به طول خواهد انجامید».
XS
SM
MD
LG