لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

عفو بین الملل خواستار آزادی شیوا نظرآهاری شد


شیوا نظرآهاری
شیوا نظرآهاری
سازمان عفو بين الملل اعلام کرد شيوا نظر آهاری، فعال حقوق بشر که روز شنبه قرار است محاکمه شود، بايد بدون قيد شرط و فورا از زندان آزاد شود.

شيوا نظر آهاری از اعضای کميته گزارشگران حقوق بشر حدود ۹ ماه است که در زندان به سر می برد. به گزارش عفو بين الملل، او با اتهام «محارب» روبرو است که ممکن است مجازات اعدام را در پی داشته باشد.

وکيل خانم نظر آهاری می گويد هيچ گونه کيفرخواستی به او داده نشده است.

فيليپ لوتر، معاون دبيرکل خاورميانه سازمان عفو بين الملل می گويد:«چنين اتهامات مبهمی نمی تواند به عنوان اتهام کيفری مطرح شود. مقامات ايرانی بايد خيلی فوری خانم نظرآهاری را آزاد کنند چرا که او هيچ خلافی مرتکب نشده و فقط به شکل صلح طلبانه به دنبال حق آزادی بيان بوده است.»

وی افزود:«اين محاکمه بيشتر به نظر تلاش ماموران اطلاعاتی و امنيتی ايران برای مشروعيت دادن به ادامه سرکوب ناراضيان، دگرانديشان و مدافعان حقوق بشر است که برای رسيدن به عدالت تلاش می کنند.»

محمد شريف، وکيل خانم نظرآهاری می گويد مقامات فقط يک بار اجازه داده اند که او با موکلش ديدار حضوری داشته باشد و تلاش او برای آزادی خانم نظرآهاری هيچ نتيجه ای نداشته است.

مادر شيوا نظرآهاری روز جمعه به عفو بين الملل گفت که نگران دادگاه روز شنبه است اما به همراه همسرش در اين دادگاه حاضر می شود چرا که قاضی پرونده گفته که اين دادگاه علنی خواهد بود.

جایزه شورای اسلامی آمریکا برای شیوا نظرآهاری

شورای اسلامی آمريکا جايزه ويژه خود را که « مبارزان در بند » نام دارد امسال به شيوا نظر آهاری فعال حقوق بشر در ايران اهدا کرد.

«زينت السويج» مدير شورای اسلامی آمريکا گفت :« شيوا نظر آهاری يک مبارز فعال جسور حقوق بشر و سرمشق بزرگی برای زنان در آن بخش از جهان است. شيوا نظر آهاری که فقط ۲۶ سال دارد در زمينه های مختلف از کمک و آموزش به کودکان خيابانی ايران و افغن گرفته تا فعاليت در کمپين يک ميليون امضا و همدردی با قربانيان تروريسم حتی آمريکاييان فعال بوده است.»

خانم زينب السويج مدير شواری اسلامی آمريکا در بخش ديگری از بيانيه خود به مناسبت تقديم جايزه ويژه اين نهاد به شيوا نظر آهاری گفت:« همزمان با فرا رسيدن سالروز حملات يازدهم سپتامبر ما به زنی که با انسانيت و شهامت نسبت به اين حملات واکنش نشان داد ادای احترام می کنيم. شيوا نماد جسارت و بزرگواری بسياری از ايرانيان است که توسط حکومت تحت فشار هستند. حکومت ايران بايد بلادرنگ شيوا را آزاد کرده و تمام اتهامات عليه وی را لغو کند.»

شواری اسلامی آمريکا يک نهاد مدنی است که مبلغ تساهل و همکاری های فرهنگی و گفتگو بين مسلمانان و ساير افراد است. شعار اصلی اين نهاد « تاکيد بر ميانه روی » است و در شهرهای واشنگتن و بوستن آمريکا و همينطور قاهره و بصره دفترهايی دارد.
جايزه ويژه « مبارزان در بند» از سوی شورای اسلامی آمريکا به فعالان مدنی زندانی که در فعاليت های اجتماعی نقش مهم و رهبری داشته اند و يا اقدامات آنها بسيار تاثير گذار بوده است اهدا می شود.
XS
SM
MD
LG