لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

عبدالله گل از رابطه ترکیه با ایران دفاع کرد


عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، روز جمعه در نیویورک اظهار داشت رابطه مستقیم ترکیه با تهران، بهترین راه برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک برای بازداشتن ایران از رفتن به سوی جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

ترکیه به همراه برزیل، دو کشوری بودند که در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در خردادماه امسال به چهارمین قطعنامه تحریمی ایران، رای منفی دادند.

این دو کشور پیشتر با میانجیگری خود، ایران را قانع کرده بودند بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود را برای مبادله با سوخت اتمی ۲۰ درصدی، در خاک ترکیه به امانت بگذارد که با استقبال ایالات متحده و متحدانش روبرو نشد.

عبدالله گل که در «شورای روابط خارجی» آمریکا سخنرانی می‌کرد به انتقادهای مطرح شده در مورد چرخش ترکیه به سوی شرق پاسخ داد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «اگر به متحدان ما نگاه کنید، کدامیک از رهبران این کشور می‌توانند گفت‌وگوی مستقیم با سران ایران و از جمله رهبر مذهبی ایران داشته باشد؟»

عبدالله گل با بیان این که هیچ‌کدام از این کشورها نمی‌تواند چنین رابطه مستقیمی با ایران داشته باشند، تاکید کرد رابطه ترکیه با ایران از این روست که این فرآیند رو به جلو حرکت کند که به گفته او نباید مورد بدفهمی واقع شود.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «همانند گذشته، ترکیه یک متحد عمیقا متعهد و قابل اتکاء ایالات متحده است و خواهد بود».

ترکیه افزون بر مناسبات نزدیک سیاسی با ایران، از شرکای مهم اقتصادی تهران نیز به شمار می‌رود.

به گفته رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، حجم مبادلات اقتصادی دو کشور هم‌اکنون بالغ به ۱۰ میلیارد دلار است که بخش عمده آن را صادرات گاز ایران تشکیل می‌دهد.

با این حال، نخست‌وزیر ترکیه در شهریور ماه امسال، ابراز امیدواری کرد که ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور فعلیت برسد و دو کشور بتوانند حجم مبادلات خود را تا سه برابر افزایش دهند.

نخست‌وزیر ترکیه، همچنین ایجاد ساز و کار تجارات آزاد با ایران را دور از ذهن ندانست و خواستار رسیدن دو کشور به این هدف شد.

گرمی مناسبات ایران و ترکیه در حالی است که ایالات متحده و متحدانش در تلاشند با اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی، ایران را از پیگیری برنامه هسته‌ای‌اش منصرف کنند؛ برنامه‌ای که به گفته آنها اهداف نظامی دارد.
XS
SM
MD
LG