لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

عضو کمیسیون امنیت ملی: تحریم‌ها صنایع ایران را زمین‌گیر کرده است


ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران از جمله مواردی است که در تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی گنجانده شده است. عکس تزئینی است.
ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران از جمله مواردی است که در تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی گنجانده شده است. عکس تزئینی است.
در حالی که محمود احمدی‌نژاد ادعا کرده است، حتی اگر تحریم‌ها علیه ایران صد برابر هم شود، ‌باز هم تاثیری بر ایران نخواهد داشت، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از زمین‌گیر شدن دستگاه‌ها و صنایع ایران تحت تاثیر تحریم‌ها خبر داده است.

محمدمهدی شهریاری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت ‌و گویی با سایت آفتاب در مخالفت با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در شرایط کنونی گفته است: «ما هم اکنون در شرایط تحریم هستیم و (این تحریم‌ها) دستگاه‌ها و صنایع ما را زمین‌گیر کرده است و آینده روابط ما با غرب و سازمان ملل و شورای امنیت مشخص نیست، اجرای این قانون در شرایط کنونی به‌ خاطر بی‌تجربگی دولت در اجرا، مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کند».

این سخنان در حالی بیان شده است که چند روز پیش محمود احمدی‌نژاد در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران گفته بود: «ملت ما نیازی به آمریکا ندارد... حتی اگر دولت آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد و صد برابر کند، و حتی اروپا نیز در تحمیل تحریم‌های سنگین‌تر به آمریکا بپیوندد، ما در ایران در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم احتیاجات خود را برآورده سازیم».

در مرداد ماه سال جاری هیلاری کلینتون در گفت و گویی با روزنامه نیویورک‌تایمز با بیان این که تحریم تنها یکی از چندین راهی است که واشینگتن برای مقابله با برنامه اتمی ایران در پیش گرفته، گفته بود، تحریم‌‌های تازه شورای امنیت «تاثیر بسزایی» در انزوای ایران داشته است

وزیر امور خارجه ایالات متحده در باره کارآیی تحریم‌ها علیه ایران همچنین گفته بود: «گمان می‌کنم که این تحریم‌ها با آن بردی که داشته و آن فراگیری‌ که پیدا کرده،... ایران را شگفت‌زده کرده است».

به دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

به گفته خانم کلینتون چنین تحریم‌هایی روی ایران تاثیرگذار بوده و مقام‌های جمهوری اسلامی با اتخاذ «مانورهای تجاری و سیاسی گسترده»‌ درصدد جلوگیری از اثرات این تحریم‌ها هستند.

چند روز پیش نیز وزیران دفاع ایالات متحده و فرانسه، بر موثر بودن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تاکید کرده بودند.

اروه مورن، وزیر دفاع فرانسه، در جریان سفر خود به آمریکا در یک کنفرانس خبری با همتای آمریکایی خود، با بیان این‌ که تحریم‌ها در حال «ثمردهی» است، گفته بود: «اکنون در قلب رهبری سیاسی ایران بحث و گفت‌وگویی (در این باره) بروز پیدا کرده است».

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز در این کنفرانس خبری گفته بود، در این باره با همتای فرانسوی خود هم عقیده است، که این تحریم‌ها «چه بسا موثرتر و شدیدتر از آن بود که آنها پیش از تصویب قطعنامه سازمان ملل انتظار داشتند».

افزون بر تحریم‌های شورای امنیت و نیز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا، کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی نیز هر کدام محدویت‌های یک‌جانبه‌ تازه‌ای در مراودات تجاری خود با ایران در نظر گرفته‌اند.

ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران، ممنوعیت فروش تجهیزات و کالاهای دارای کاربرد دوگانه و نیز محدویت‌های بانکی و بیمه‌ای از جمله مواردی است که در تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی گنجانده شده است.

در این میان ایالات متحده آمریکا که در ماه‌های اخیر تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران را شدیدتر کرده است، با فرستادن نمایندگان خود به کشورهای مختلف طرف، تلاش کرده است، این کشورهای را برای اجرای کامل تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی متقاعد سازد.
XS
SM
MD
LG