لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

آمریکا:‌ شرایط سخت‌تری برای مبادله سوخت با ایران در نظر گرفته شده است


رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید
رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید
پس از آن که روزنامه آمریکایی نیویورک‌ تایمز اعلام کرد، ایالات متحده آمریکا و متحدانش پیشنهاد تازه‌ای را برای مبادله سوخت هسته‌ای با ایران آماده کرده‌اند، ‌سخنگوی کاخ سفید اظهار داشته است، در این پیشنهاد در مقایسه با پیشنهاد سال گذشته، شرایط دشوارتری برای ایران در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال انتشار گزارشی درباره آماده شدن بسته پیشنهادی تازه‌ای از سوی ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی‌اش درباره مبادله سوخت هسته‌ای با ایران، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، گفته است، چنانچه ایران به دنبال لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور است، باید شرایط سخت‌تری را برای مبادله سوخت هسته‌ای برآورده سازد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در شماره روز پنجشنبه خود گزارش داده بود که ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش بسته پیشنهادی تازه‌ای را برای مبادله اورانیوم غنی شده با سوخت اتمی مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران آماده کرده‌اند که بر اساس آن ایران باید حدود دو هزار کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به خارج از کشور منتقل کند.

ایالات متحده و متحدانش امیدوارند با خروج این میزان اورانیوم غنی شده از ایران، از استفاده احتمالی از این مواد هسته‌ای برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی جلوگیری کنند.

میزان اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران که باید در چارچوب پیشنهاد تازه کشورهای غربی از ایران خارج شود، حدود ۸۰۰ کیلوگرم بیشتر از میزان در نظر گرفته شده در پیشنهاد قبلی این کشورها به جمهوری اسلامی است که در نهایت از سوی تهران رد شد.

در اواخر مهر ماه سال ۸۸ و همزمان با بالا گرفتن دوباره تنش‌ها بر سر برنامه‌ اتمى ایران به دلیل افشاى ساخت تأسیسات غنى‌سازى سری ایران در نزدیکى شهر قم، نمایندگان جمهورى اسلامى با شرکت در مذاکراتى در مقر آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در وین «موافقت اصولى» خود را با پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌اى اعلام کرده بودند.

با این حال تعلل مقام‌های ایرانی در ارائه پاسخ نهایی به این پیشنهاد و عزم ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی در داخل کشور، موجب بالا گرفتن تنش بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی و در نهایت تصویب تحریم‌های تازه بین‌المللی و نیز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و متحدانش علیه ایران شد.

در این میان رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، علت سخت‌تر شدن شرایط مبادله سوخت هسته‌ای با جمهوری اسلامی را ادامه فرایند غنی‌سازی اورانیوم در ایران از زمان برگزاری آخرین دور گفت و گوها میان این کشور و نمایندگان کشورهای گروه پنج بعلاوه یک اعلام کرده است.

وی در این باره گفته است: «آنها (ایرانی‌ها) در چارچوب اقدامات یک‌جانبه خود غنی‌سازی اورانیوم را گسترش داده‌اند.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین افزوده است: «آنها برای عمل به تعهدات خود و نیز برای لغو تحریم‌ها باید مسئولیت سنگینی برعهده گیرند،» ‌مسئولیتی که به گفته وی هر روز که می‌گذرد، به دلیل تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سنگین‌تر هم می‌شود.

انتظار می‌رود، بسته پیشنهادی تازه آمریکا ومتحدان اروپایی‌اش به عنوان مبنایی برای گفت و گوهای تازه غرب با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس پیشنهاد اتحادیه اروپا قرار است این مذاکرات در روزهای ۱۵ تا ۱۷ نوامبر در وین برگزار شود؛ هر چند ایران تاکنون به این پیشنهاد پاسخ رسمی نداده است، اما از برگزاری دور تازه‌ای از مذاکرات استقبال کرده است.

در این میان به نوشته نیویورک‌ تایمز، بسیاری از مقام‌های رسمی غربی از هم اکنون پیش‌بینی می‌کنند که پیشنهاد تازه غرب برای تبادل سوخت هسته‌ای نیز، از سوی تهران رد می‌شود.

اما ارایه این پیشنهاد گامی در راستای عمل به تعهد دولت باراک اوباما، برای تداوم مذاکرات همزمان با افزایش فشارها علیه ایران محسوب می‌شود.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته است که این پیشنهاد نشان خواهد داد که طرف ایرانی آماده مذاکره است یا اینکه از این کار طفره خواهد رفت.

این مقام آمریکایی که به دلیل خاتمه نیافتن مذاکرات آمریکا و اروپا بر سر بسته جدید حاضر به افشای نام خود نبود، افزوده است که غرب باید ایران را متقاعد کند که در صورتی که شروع به حرکت نکند «شرایط بدتر می‌شود، نه بهتر.»
XS
SM
MD
LG