لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

احمدی نژاد: ایران بر سر حقوق اساسی خود مذاکره نمی کند


محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه در قزوين با تأکید بر این که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ «درشرایط برابر» و «برای همکاری و رفع مشکلات جهانی با کمک به صلح و امنیت جهان» صورت خواهد گرفت، گفت: « ما بارها گفته ايم که ملت ايران در حقوق اساسی خود با هيچ کس مذاکره نخواهد کرد.»

این سخنان در حالی بیان می شود که ايالات متحده آمريکا، سه شنبه، اعلام کرد، جمهوری اسلامی ايران پيشنهادش را درباره زمان برگزاری گفت و گوها بر سر برنامه هسته‌ای خود با کشورهای گروه ۵+۱ تسليم کاترين اشتون،‌ مسئول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا کرده است.

احمدی نژاد همچنین خطاب به گروه ۵+۱ گفت: «شما باید نظراتتان را درباره برخی مسائل جهانی اعلام کنید. اگر اعلام کردید بر همان مبنا با شما مذاکره می کنیم اما اگر اعلام نکردید ما خودمان جواب شما را مشخص خواهیم کرد و بر اساس شرایط گذشته تان گفت و گو می کنیم.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز روز چهارشنبه از قول يک «مقام آگاه در وزارت امور خارجه» اعلام كرد: «خبر منتشر در برخی از رسانه ها به نقل از اظهارات وزير امور خارجه در خصوص تاريخ پيشنهادي براي گفت و گو با ۵+۱به طور صحيح منعكس نشده است.»

به نوشته ایرنا، این مقام آگاه گفته است که تاريخ پيشنهادی، ۱۵ نوامبر (از طرف مقابل) پيشنهاد شده است و این در حالی است که انعطاف كافی اين است كه از طريق رايزنی تاريخ مشخص تعيين شود.

در حالی که کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا امیدوارند در جریان گفت و گوهای پیش رو درباره مبادله اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران به توافق برسند، مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای اخیر بارها اعلام کرده‌اند که در باره مبادله سوخت هسته‌ای با کشورهای گروه ۵+۱ یک مذاکره نمی‌کنند.

آخرین دور گفت‌وگوهای میان ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، مهر ماه سال ۱۳۸۸ برگزار شده بود و از آن زمان تاکنون این گفت و گوها متوقف مانده است.

در این مدت و به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه تحریمی تازه‌ای علیه این کشور تصویب کرده و ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه تهران اعمال کرده‌اند.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند و همراه با شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار توقف فعالیت‌های حساسی مانند غنی‌سازی اورانیوم که قابلیت استفاده در ساخت بمب اتمی را نیز دارد، شده‌اند.

در این میان گفته می‌شود، ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش بسته پیشنهادی تازه‌ای را برای مبادله اورانیوم غنی شده ایران با سوخت اتمی مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران آماده کرده‌اند که بر اساس آن ایران باید حدود دو هزار کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به خارج از کشور منتقل کند.
XS
SM
MD
LG