لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

آژانس: غنی سازی در ماه جاری در ایران دست کم برای یک روز متوقف شده است


تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز
تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز
آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارشی خبر داد ايران در ماه جاری ميلادی به دلايل نامشخص، به طور موقت و دست کم برای یک روز، فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، در گزارش نه صفحه ای آژانس که روز سه شنبه برای ۳۵ عضو شورای حکام آژانس و اعضای شورای امنيت سازمان ملل تنظيم کرده، آمده است: « دلايل اين که هزاران سانتريفوژ از کار متوقف شده اند مشخص نيست و معلوم نيست که به دليل مشکل فنی بوده يا اين که مواد اوليه تمام شده است.»

گزارش آژانس می گويد در تاريخ پنجم نوامبر، بازرسان آژانس تاييد کردند که حدود چهار هزار و ۸۰۰ سانتريفوژ مشغول به کار بوده اند ولی در روز شانزدهم ماه نوامبر، فعاليت ها متوقف شده است. اما در تاريخ ۲۲ نوامبر بار ديگر تاييد شد که مواد اوليه به سانتريفوژها تزريق شده و کار غنی سازی ادامه پيدا کرده است.

اين گزارش حاکی است حساسيت ها و گمانه زنی ها بر روی کرم اينترنتی «استاکس نت» متمرکز شده که پيشتر گفته شده بود ممکن است برای برهم زدن فعاليت های غنی سازی ايران، فعال و ارسال شده باشد.

ايران پيشتر هرگونه احتمال که ممکن است اين کرم اينترنتی به فعاليت های غنی سازی اورانيوم ايران صدمه زده باشد را رد کرد.

گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين بار ديگر به فعاليت های موازی موشک های دوربرد در کنار فعاليت های غنی سازی اورانيوم، ابراز نگرانی کرده است.

اين گزارش می گويد حتی با وجود توقف فعلی سانتريفوژها، ايران در حال حاضر بيش از سه تن، حدود سه هزار و ۱۸۳ کيلوگرم اورانيوم کمتر غنی شده در اختيار دارد و حدود ۳۳ کیلوگرم از اورانیوم بیشتر و تا سقف ۲۰ درصد غنی شده هم تولید کرده است.


علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی تاکيد کرده بود «استاکس‌نت» از يک سال و نيم پيش وارد نيروگاه هسته‌ای در ايران شده که «با کوشش محققان هسته‌ای ايران اين ويروس با ديوار بسته‌ای مواجه شد و دشمنان پس از آنکه از اين هدف خود ناکام شدند اقدام به افشاسازی انتشار اين ويروس کردند.»

احتمال خسارت «استاکس نت» يا دلايل ديگر

شرکت آمريکايی سايمنتک که بزرگ‌ترين توليدکننده نرم‌افزار امنيتی است پيش از اين در گزارشی که در نشريه‌های غربی از جمله در گاردين منتشر شد، گفته‌بود که در حدود ۶۰ درصد از کامپيوترهايی که با «استاکس‌نت» آلوده شده‌اند در ايران قرار دارند و اين کرم رايانه‌ای «می‌تواند باعث خسارات و ضايعات فاجعه‌باری شود.»

پيش از گفته های آقای صالحی، ديپلمات‌ها در وين گفته بودند که برنامه هسته‌ای ايران اخيرا با مشکل مواجه شده به طوری که «نقص‌های بزرگ فنی باعث از کار افتادن موقت هزاران سانتريفوژ غنی‌سازی اورانيوم در ايران شده‌اند.»

يک ديپلمات غربی نيز در مورد تأسيسات هسته‌ای ايران گفته بود: «شايد نتوان در اين مورد لزوما استاکس‌نت را به طور کامل مقصر اين مشکلات فنی دانست؛ ولی اين‌طور که معلوم است آن ها (ايران) در اين رابطه با مشکلاتی واقعی روبه‌رو بوده‌اند.»

اولی هاينونن، رئيس پيشين هيئت بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيز در جلسه‌ای که از سوی «انجمن کنترل تسليحات» برگزار شد، گفته بود که سانتريفوژهای ايران تنها با ظرفيت ۶۰ درصد فعال هستند ايران ناچار شده به دلايلی صدها دستگاه را از تأسيسات خود برچيند.

به گفته اولی هاينونن «مشکلات فنی در حال کند کردن روند غنی‌سازی اورانيوم در ايران شده‌است و اين باعث می‌شود که ديپلماسی وقت بيشتری پيدا کند.»

اولی هاينونن روز جمعه نيز به رويترز گفت ايران سال‌ها است که در تجهيزات برنامه غنی‌سازی اورانيوم خود با مشکلات مختلفی درگير است و کرم رايانه‌ای «استاکس‌نت» ممکن است يکی از اين عوامل باشد.

در ماه سپتامبر (شهريورماه)، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که تعداد سانتريفوژهای فعال ايران طی چند ماه از ۳٬۹۳۶ دستگاه به ۳٬۷۷۲ دستگاه کاهش يافته‌است ولی در مورد دلايل اين کاهش توضيحی نداد.

ايران می‌گويد که هم‌اينک در حال آزمايش مدلی پيشرفته‌تر و بادوام‌تر از سانتريفوژها است که سرعت کار آن «سه برابر» بيشتر از سانتريفوژهای قبلی خواهد بود.

علی‌اکبر صالحی روز سه‌شنبه نيز به خبرنگاران گفت که «اقدامات خوبی در حوزه علم و فناوری صورت گرفته که خبرهای مربوط به حوزه هسته‌ای دو يا سه هفته بعد از برگزاری جلسه ۱+۵ ارائه می‌شود.»

پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل، ايالات متحده آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ هستند که می‌گويند قصد دارند از راه مذاکره به راه حلی جامع برای حل مناقشه هسته‌ای ايران دست يابند.
XS
SM
MD
LG