لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

جمعی از فعالان سیاسی خواستار آزادی ابراهیم یزدی شدند


ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی،
ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی،
جمعی از فعالان سیاسی ایران ضمن این که ادامه حبس ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی، را «غیرقانونی» خوانده اند، خواستار آزادی این فعال سیاسی شدند.

ابراهیم یزدی، دبيرکل نهضت آزادی ايران که حدود ٨۰ سال دارد، برای سومين بار طی دوران پس از انتخابات دهم رياست جمهوری ايران بازداشت شده و از نهم مهر ماه گذشته در حبس به سر می‌برد.

این نامه که به امضای عزت الله سحابی، زهرا رهنورد ، محمدرضا خاتمی، و نیز مصطفی معین، رسیده است، ادامه بازداشت ابراهیم یزدی را غیرقانونی خوانده و آن را نقض آشکار قانون اساسی خوانده است.

در این نامه آمده است:« ادامه بازداشت، حکايت از آن دارد که چنين اموری، افزون بر کينه شخصی برخی مقامات و ماموران امنيتی، تنها به خواست و در راستای منافع فردی و گروهی کسانی می‌تواند انجام پذيرد که اين روزها بی‌هيچ واهمه‌ای از ابراز دشمنی با مردم‌سالاری و حکومت قانون، عنان امور را به کف دارند.»

این نامه می گوید: «متاسفانه، امروز مسئولان کشور به ‌جای آن‌ که انرژی و هم خويش را برای مديريت علمی و به‌سامان کشور و کاستن از درد و رنج شهروندان بی‌پناه به‌کار بندند، با نگاهی امنيتی و دشمن‌محور، به سرکوب صداهای مخالف و بستن دهان دگرانديشان و تلاش برای ايجاد فضای سرکوب همت گمارده‌اند.»

محمدرضا خاتمی، نماینده سابق مجلس و دبیرکل سابق جبهه مشارکت، زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی، عبدالله رمضان‌زاده، عزت الله سحابی، حسين شاه حسينی، احمد صدر حاج سيد جوادی، هادی کحال زاده، فخرالسادات محتشمی‌پور، الهه مجردی و مصطفی معين، وزیر سابق علوم و نامزد نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، این نامه را امضا کرده اند.

پیشتر و در بیانیه ای دیگر که از جمله به امضای مسعود بهنود، حمید دباشی، شیرین عبادی، عبدالکریم سروش، ابراهیم نبوی، فاطمه حقیقت‌جو، فرشته قاضی، حسن یوسف اشکوری و جواد اکبرین هم رسیده بود، گفته شده بود «سالمندترین زندانی سیاسی ایران در شرایط نامساعد جسمی و بدون تفهیم اتهام در زندانی جمهوری اسلامی است.»

ابراهیم یزدی که در تاریخ ۹ مهرماه زمانی که برای شرکت در مراسم ختم فرزند یکی از اعضای نهضت آزادی به همراه برخی از همفکرانش به اصفهان رفته بود، برای سومین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

مهدی نوربخش، داماد ابراهیم یزدی و استاد دانشگاه در آمریکا پیش از این به رادیو فردا گفته بود که همسر آقای یزدی در اواسط آبان برای اولین بار موفق به دیدار «چند دقیقه‌ای» همسرش شده است که در این دیدار آقای یزدی به وی گفته است که از نظر جسمی وضعیت خوبی ندارد.

این در حالی است که به گفته آقای نوربخش مقامات زندان به پزشک معالج آقای یزدی اجازه ملاقات نداده‌ و داروهایی را نیز که خانواده وی تهیه کرده‌بودند به دست وی نرسانده‌اند.

ابراهیم یزدی نخستین بار، پس از آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و در پی بازداشت گسترده معترضین در اواخر خرداد در حالی که در بیمارستان بستری بود توسط مأموران امنیتی بازداشت و روانه زندان شد. وی پس از چند روز آزاد شد.

آقای یزدی پس از آن در تاریخ هفت دی‌ماه و در پی تظاهرات عاشورا در سال گذشته برای بار دوم دستگیر و روانه زندان شد،‌ اما پس از مدتی به دلیل بیماری، به قرار وثیقه از زندان آزاد و به بیمارستان منتقل شد.
XS
SM
MD
LG