لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

پایان «بدون پیشرفت» مذاکرات هسته ای در ژنو؛ دور بعد در استانبول


سعید جلیلی مذاکره کننده اصلی هسته ای ایران
سعید جلیلی مذاکره کننده اصلی هسته ای ایران
مذاکرات دو روزه نمايندگان ايران و گروه ۵+۱ در ژنو روز سه شنبه، بدون دستیابی به «پیشرفت خاصی» پايان يافت و منابع ايرانی و غربی می گويند که دور جديد گفت و گوها اوايل سال جدید ميلادی در استانبول ترکیه برگزار می شود.

کاترین اشتون،مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، سه شنبه، پس از پایان مذاکرات گفت «ما مذاکرات مشروحی در مورد موضوعات مهم با مقامات ایرانی داشتیم. محور اصلی مذاکرات پرونده هسته ای ایران بود.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم اشتون افزود ما حقوق ایران را به رسمیت می شناسیم ولی تهران باید به تعهدات بین المللی خود عمل کند.

کاترین اشتون همچنین تائید کرد که مذاکرات بعدی در استانبول صورت می گیرد.

شورای امنیت تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی ایران از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.

یک دیپلمات ایرانی به خبرگزاری فرانسه گفته است که مذاکرات اواخر ماه ژانویه با هدف پیدا کردن نقاط مشترک از سر گرفته می شود.

یکی از دیپلمات های نزدیک به نمایندگان گروه ۵+۱ نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که مذاکرات بدون پیشرفت خاصی پایان یافت.

نمايندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۵+۱ روز سه شنبه، سومین دور گفت و گوها در مورد فعالیت های هسته ايران را در حالی آغاز کردند که طرفین دو دور مذاکره در روز دوشنبه را «سازنده» توصيف کرده بودند.

يکی از دیپلمات های ایرانی حاضر در هیئت جمهوری اسلامی برای مذاکرات ژنو به خبرگزاری فرانسه گفته بود که محورهای اصلی گفت و گوهای روز سه شنبه خلع سلاح هسته ای و همکاری در فعاليت های صلح آميز اتمی است.

این دیپلمات جمهوری اسلامی که نامش فاش نشده است پرونده هسته ای ایران را فقط یکی از موضوعات مورد بحث دوشنبه دانست.

در همین حال یک منبع فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفت که محور گفت و گوها بر روی مسائل هسته ای تمرکز داشت.

در همین حال، رامین مهمانپرست، سخنگوي وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران در مورد این مذاکرات گفت: «با رويكردي كاملا مثبت و سازنده وارد گفت‌وگو با كشورهاي ‌١+5 شديم. انتظار ما اين است كه كشورهاي ‌١+5 نيز با تغيير جهت و رويكرد خود فضاي مثبت و سازنده‌ ای ايجاد كنند.»

همچنین ابولفضل ظهره وند، معاون رسانه ای شورای عالی امنيت ملی، فضای دو دور مذاکرات هيئت ايران به سرپرستی سعيد جليلی و گروه ۵+۱ به سرپرستی کاترين اشتون، در روز دوشنبه را «مثبت و رو به پيش» خواند.

مذاکرات ژنو پس از ۱۴ ماه توقف گفت وگو ميان طرفين انجام می شود و آنچنان که خبرگزاری های بين المللی گزارش داده اند انتظار پايينی وجود دارد که به نتيجه مشخصی برسد.

در مذاکرات دوشنبه که در ساختمان سازمان ملل در ژنو برگزار شد، علاوه بر کاترین اشتون، نمایندگان ارشد از بریتانیا، فرانسه،روسیه، آلمان، چین و آمریکا با هیئت ایرانی به سرپرستی سعید جلیلی مذاکره کردند.

آقای ظهر وند همچنین گفت: دوشنبه در فاصله دور اول و دوم مذاکرات، هیئت های روسیه و چین با مقام های ایرانی دیدار دو جانبه داشتند و کشوری هم علاقه و تمایل به دیدار داشت که پذیرفته نشد.

این مقام ایرانی به نام کشور یاد شده اشاره نکرد.

همچنين يک روز مانده به آغاز مذاکرات ايران و گروه پنج به علاوه يک، تهران اعلام کرد که در زمينه توليد کيک زرد- ماده اوليه برای توليد اورانيوم- به خودکفايی رسيده است و اولين محموله اين ماده از معدن گچين در بندرعباس به تاسيسات اتمی نظنز منتقل شده است.

در واکنش به این خبر، سخنگوی کاخ سفید تولید کیک زرد از سوی ایران را باعث ایجاد «نگرانی‌های بیشتر» دانست.

يک ديپلمات مقيم وين که آشنا به مسائل اتمی است به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته که اقدام ايران يک حرکت سمبوليک در آستانه مذاکرات ژنو است.

رسانه های دولتی ایران روز دوشنبه گزارش دادند که سعید جلیلی در دور اول مذاکرات سخنان خود را با اعتراض شدید به ترور اخیر دو دانشمند هسته ای ایران آغاز کرد.
XS
SM
MD
LG