لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

ایران - و نزوئلا؛ مناسبات اقتصادی متاثر از تحولات سیاسی


محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه با ورود به کاراکاس، پايتخت ونزوئلا، سفر دوره ای خود به ۴ کشور آمريکای لاتين و مرکزی را آغاز کرد.

سفر محمود احمدی نژاد با استقبال هوگو چاوز، رئيس جمهوری ونزوئلا، مواجه شده که توصيه آمريکا برای خودداری از گسترش مناسبات با ايران رد کرده است.

ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز شنبه با تأکيد بر اين‌که تحريم‌های بين‌المللی، جمهوری اسلامی ايران را شديدا منزوی کرده است، به کشورهای جهان، از جمله کشورهای آمريکای لاتين، توصيه کرده بود که روابط خود را با ايران توسعه ندهند.

اما به گزارش خبرگزاری رويترز، هوگو چاوز سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا را مورد تمسخر قرار داد و از رئيس جمهوری آمريکا خواست تا به جای پرداختن به مناسبات ونزوئلا و ايران، به مشکلات کشور خود توجه کند.

محمود احمدی نژاد نيز در تهران و پيش از آغاز سفر خود، هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا، را «قهرمان مبارزه با استکبار و خدمت‌گذاری به مردم و قطع وابستگی‌های سياسی و اقتصادی» در منطقه دانسته بود.

او همچنين در مورد اهدافش از اين سفر گفته بود: «تمايل نظام سلطه برای دخالت در کشورهای و حضور نظامی در آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهيم داد.»

محمود احمدی نژاد بر روند رو به گسترش روابط ايران با کشورهای آمريکای لاتين تاکيد کرده و گفته بود: «در سفر به چهار کشور آمريکای لاتين، موضوعات مهم بين‌المللی و منطقه‌ای و تحولات اخير مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.»

وی در عين حال، نسبت به ايجاد توافق های جديد ميان ايران و ونزوئلا در جريان سفر خود ابراز اميدواری کرد.

پيشتر، خبرگزاری دولتی ايرنا نوشته بود که دو کشور ۹ يادداشت تفاهم همکاری در زمينه‌های گوناگون از جمله صنعتی و اقتصادی در حوزه‌های مسکن، کشاورزی، انرژی و انتقال فناوری امضا می‌کنند.

بر اساس اين يادداشت‌های تفاهم، سطح ساخت واحدهای مسکونی توسط شرکت‌های ايرانی در ونزوئلا افزايش خواهد يافت و ايران در آن کشور اقدام به ساخت کارخانه‌های توليد سيمان و لوازم ساختمانی، مجتمع‌های بزرگ کشاورزی و مرکز توليد واکسن‌های دامپزشکی در ونزوئلا خواهد کرد.

رضا قريشی، استاد دانشگاه در نيوجرسی آمريکا، به اين پرسش که جمهوری اسلامی ايران تا چه اندازه می تواند در همکاری اقتصادی با کشوری مانند ونزوئلا موفق باشد، پاسخ می دهد:«در تجارت بين المللی، عامل فاصله اهميت زيادی دارد؛ يعنی هر چه فاصله بين دو نقطه دورتر باشد، امکان سياسی بودن مناسبات اقتصادی آنها بيشتر است.»

وی می افزايد:«برای مثال، ونزوئلا که می خواهد خانه بسازد، ايران هم دانش خوبی در خانه سازی دارد، اما ونزوئلا تا ايران می تواند ۱۰ نقطه پيدا کند که با قيمت کمتر اين کار را انجام دهند. در مورد ايران هم همينطور است و ايران می تواند تا ونزوئلا ۱۰ نقطه پيدا کند تا کار ساخت خانه را در آن مناطق انجام دهد.»

آقای قريشی اشاره می کند که چنين رابطه ای ميان دو کشور، سياسی است و نه اقتصادی و توجيه اقتصادی ندارد.

اين استاد دانشگاه همچنين عقيده دارد که با توجه به تشديد تحريم های ايران در عرصه جهانی و افزايش فشارها بر تهران، جنبه سياسی مناسبات ايران با ونزوئلا پر رنگ تر شده است.

او می گويد:«ايران تلاش می کند تا نشان دهد که در عرصه جهان منزوی نيست. اما اگر روند تحريم ها عليه ايران گسترش يابد، همين مناسبات اقتصادی دو کشور خواه ناخواه کاهش می يابد و يا قطع می شود.»

سفر محمود احمدی نژاد به کشورهای ونزوئلا، نيکاراگوا، کوبا و اکوادور مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفته است.

در اين ارتباط، روزنامه گاردين، چاپ لندن، به نقل از مايکل شيفتر، رئيس مرکز اينتر آمريکن ديالوگ، نوشت که ايران دارای مشکلات جدی اقتصادی است و در عين حال، در جامعه جهانی در انزوا قرار دارد و از طرف ديگر، آمريکای لاتين از وضعيت خيلی خوبی برخوردار است و نقش رو به رشدی در اقتصاد جهانی دارد.

با اين همه، وی گفت که اگر ايران بخواهد دامنه نفوذ سياسی خود را در اين منطقه گسترش دهد، با استقبال خيلی گرمی مواجه نخواهد شد، زيرا گرچه کشورهای آمريکای لاتين خواستار استقلال يافتن بيشتری از آمريکا هستند، اما به دنبال اين نيستند که با آمريکا در يک صف بايستند.

XS
SM
MD
LG