لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

عبدالفتاح سلطانی در دادگاه بدوی به ۱۸ سال زندان محکوم شد


معصومه دهقان همسر عبد الفتاح سلطانی در گفت‌و‌گو با رادیو فردا از صدور حکم ۱۸ سال زندان و تبعید به شهر برازجان و همچنین ۲۰ سال محرومیت از حرفه وکالت برای همسرش خبر داد.

این حکم را شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی صادر کرده است. اتهام‌های سلطانی «تبلیغ علیه نظام، تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر، اجتماع و تبانی علیه نظام» اعلام شده است.

همچنین «تحصیل مال حرام» از طریق دریافت جایزه حقوق بشری نورنبرگ یکی از دیگر از اتهامات سلطانی و مبنای صدور حکم اعلام شده است.

حکم یاد شده شنبه به وکلای آقای سلطانی ابلاغ شده است. او ۱۹ شهریور ماه دستگیر شد و از آن هنگام تا کنون در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.

معصومه دهقان در این باره اظهار داشت: «یکی از وکلا با من تماس گرفت و از صدور این حکم خبر داد.»

او تاکید کرد که قرار است وکلای عبد الفتاح سلطانی به این حکم اعتراض کنند «چون آقای سلطانی در دادگاه از خود دفاع نکرد زیرا معتقد بود این دادگاه بدون حضور هیات منصفه صلاحیت رسیدگی به اتهامات او را ندارد. در حقیقت این احکام بر اساس اتهام‌ها صادر شده است. از زمان صدور رای ۲۰ روز برای اعتراض به رای وجود دارد. روند قانونی این هست که وکلا با آقای سلطانی دیدار کنند و لایحه دفاعیه را تهیه کنند تا در دادگاه تجدید نظر از او دفاع کنند. امیدواریم به اعتراض در شعبه‌ای بی‌طرف و منصف رسیدگی شود.»

خانم دهقان در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت روحی و جسمی آقای سلطانی در زندان در آخرین ملاقات گفت: «از حدود ۶ماه پیش زمان دستگیری آقای سلطانی، ملاقات حضوری با او نداشتیم و از نزدیک او را ندیده‌ام. تنها از پشت شیشه هر ۱۵ روز یک بار او را می‌بینم. از نظر ظاهری آقای سلطانی بسیار لاغر شده است. او بیماری هموروئید و پولیت روده دارد. شرایط مناسب باید برای او آماده شود. او نیاز به پیاده‌روی، خوردن میوه، آب سالم و غذای سالم دارد. یقینا این شرایط در زندان فراهم نیست به ویژه استرس که این بیماری را تشدید می‌کند. اما از نظر روحی وضعیت آقای سلطانی بسیار مناسب است.»

در خصوص محل نگهداری این وکیل دادگستری همسر او خاطرنشان کرد: «شرایط‌‌ همان است که بود، نه به بند عمومی منتقل شد، نه قلم و کاغذ و نه کتاب در اختیار او قرار داده‌اند و این محدودیت‌ها همچنان برقرار است.»

به گفته خانم دهقان، عبدالفتاح سلطانی ۱۲ وکیل دارد که در دادگاه اول ۱۱ تن از آنها و در دادگاه دوم ۸ تن از آنها حاضر بودند. این وکلا تصمیم دارند برای تنظیم لایحه دفاعی با این وکیل دادگستری ملاقات کنند.

عبدالفتاح سلطانی، برنده جایزه حقوق بشری نورنبرگ شده بود که از سوی شهرداری شهر نورنبرگ آلمان به فعالان حقوق بشری اعطا می‌شود. همسر او این جایزه را به نیابت از آقای سلطانی دریافت کرد. این جایزه‌ای است هر ساله به یکی از فعالان حقوق بشر اعطا می‌شود.

سلطانی پیش ‌از این در سال ۱۳۸۴ بازداشت و مدت ۲۱۹ روز را رد سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین گذرانده بود. قاضی مرتضوی او را به به جاسوسی از طریق افشای اطلاعات پرونده موکلان خود که به جاسوسی متهم شده بودند، به ۵ سال حبس و ۵ سال محرومیت از خدمات اجتماعی محکوم کرد. اما دادگاه تجدید نظر سلطانی را از کلیه اتهامات تبرئه کرد.

این وکیل دادگستری پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری سال ۸۸ در روز ۲۶ خرداد ماه یعنی ۴ روز پس از انتخابات بازداشت و مدت دو ماه در زندان نگهداری شد. سرانجام با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
XS
SM
MD
LG