لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

انفجار بمب در مسیر کاروان ناظران سازمان ملل در سوریه


سربازان سوری که در اثر انفجار بمب در مسیر ناظران سازمان ملل زخمی شده‌اند
سربازان سوری که در اثر انفجار بمب در مسیر ناظران سازمان ملل زخمی شده‌اند
صبح چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، انفجار بمبی کاروان ناظران سازمان ملل متحد در شهر درعا در سوریه را هدف قرار داد که در جریان آن، دستکم ۶ سرباز ارتش سوریه زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این کاروان، ژنرال نروژی رابرت مود رئیس هیات ناظران هم حضور داشت.

این انفجار یک روز پس از آن روی داد که کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه، گزارشی از ماموریت خود را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه داد.

ناظران بین‌المللی به سوریه رفته‌اند تا بر آتش بسی که برپایه طرح صلح کوفی عنان برقراری آن اعلام شده، نظارت ‌کنند.

مخالفان مسلح بشار اسد رئیس جمهور سوریه را شماری از جداشدگان از ارتش دولتی این کشور و تعدادی از دواطلبان تشکیل می‌دهند که گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل داده‌اند.

ژنرال رابرت مود نیز در نخستین موضع‌گیری، حادثه انفجار را محکوم کرد و گفت: «این نمونه‌ای زنده از خشونتی است که سوری‌ها به آن نیاز ندارند.»

برنار والرو سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه هم در مصاحبه با تلویزیون دولت این کشور، هدف قرار دادن ناظران در انفجار را «به شدت» محکوم کرد.

این انفجار هنگامی روی داد که کاروان ناظران متشکل از ۶ خودرو، در حال عبور از ورودی شهر درعا بود. نیراج سینگ سخنگوی هیأت ناظران نیز در این کاروان حضور داشت.

این نخستین انفجاری است که ناظران سازمان ملل را در سوریه هدف قرار می‌دهد. هم اکنون حدود ۶۰ ناظر در سوریه حضور دارند که قرار است در هفته‌های آینده، شمار آنها تا ۳۰۰ نفر افزایش یابد.

سمیر نشار عضو کمیته اجرایی شورای ملی سوریه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «معتقدیم این انفجار کار نظام باشد که می‌خواهد ناظران را از تماس با معترضان روز به افزایش، دور کند. نظام می‌خواهد ادعای را خود مبنی بر وجود تروریست‌ها و بنیادگرا‌ها در سوریه ثابت کند.»

او تاکید کرد: «این تظاهر کنندگان هستند که خواهان حضور ناظران هستند. ناظران تضمین کننده امنیت برای معترضان هستند. در حضور آنها مردم می‌توانند خواسته‌های خود را به شکل مسالمت آمیز مطرح کنند.»

در مقابل، شبکه تلویزیونی الدنیا وابسته به دولت سوریه، با اشاره به زخمی شدن شماری از نیروهای ارتش دولتی سوریه در انفجار درعا، «گروه‌های تروریستی مسلح» را به دست داشتن در آن متهم کرد.

از ابتدای آغاز اعتراض‌ها در سوریه و سرکوب آنها توسط نیروهای دولتی، مقام‌های سوری می‌گفتند که در حال مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست هستند.

این در حالی است که درگیری‌ها میان مخالفان و نیروهای دولتی سوریه در مناطق مختلف همچنان ادامه دارد. نیروهای دولتی همچنین با یورش به مناطق شاهد اعتراض، اقدام به دستگیری‌های فله‌ای می‌کنند.
XS
SM
MD
LG