لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

آبگیری سد گتوند؛ «۴۰ هزار آواره و نابودی آثار اشکانی»


خبرگزاری مهر گزارش کرده است در صورت افتتاح سد گتوند، ۳۵ روستا زیر آب می‌رود و حدود ۴۰ هزار روستایی خانه و زندگی خود را از دست می‌دهند. افزون بر این آثار تاریخی حاضر در منطقه از جمله شیرهای سنگی، همه زیر آب خواهند رفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن حیدری از فعالان محیط زیست نماینده حقوقی روستاییان در خوزستان و مناطق مورد تهدید گفته که حتی عملیات اجبار مردم به خروج از منطقه در حال اجراست و آب و برق روی آنها قطع شده است.

«برق و آب روی مردم قطع شده است»

محسن حیدری گفته است: «مسئولان وزارت نيرو با وجود اين که هنوز تملک اراضی برخی روستاها در مخزن سد گتوند عليا از جمله روستاهای گلزاری، دم تنگ، تنگ هليل و سربيشه در منطقه آبماهيک از توابع بخش مرکزی شهرستان لالی انجام نشده، از هشتاد و سه روز پيش برق و آبرسانی به اين روستا را قطع کرده‌اند تا با استفاده از گرمای توانفرسای خوزستان اهالی را مجبور به فروش اراضی خود و انجام معامله کنند.»

آقای حیدری گفت: «در صورت ادامه محاصره روستائيان و عشاير بختياری از سوی ادارات دولتی، اهالی از حق قانونی خود برای توقيف نيروگاه سد گتوند عليا استفاده خواهند کرد.»

به گزارش مهر، مسئولان وزارت نيرو بدون اينکه تملک اراضی برخی روستاها در مخزن سد گتوند را انجام دهند، در روز پنجم خرداد ۱۳۹۱ فاز اول نيروگاه سد گتوند عليا را افتتاح کردند هر چند که ریيس جمهوری اين سد را افتتاح نکرد.

محسن حيدری گفت: «طبق تبصره قانونی، مالک يا صاحب حق می‌تواند در صورت پرداخت نشدن بها در مدت مذکور با مراجعه به دادگاه صالحه درخواست توقيف عمليات اجرايی را تا زمان پرداخت بها کند و محاکم صالحه به موضوع خارج از نوبت رسيدگی و حکم لازم صادر می‌ کنند و در صورت پرداخت قيمت تعيين شده بلافاصله رفع توقيف عمليات اجرايی به عمل خواهد آمد.»

این گزارش می‌افزاید: «ساخت این سد ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و مسئولان گفته بودند هزاران نفر اشتغالزایی می‌شوند ولی عملا هم اکنون تنها ۱۵۰ نفر کار می‌کنند و هزاران روستایی هم بیکار و آواره شدند.»

آسیب و زیر آب رفتن آثار دوره اشکانیان

سامان فرجی، فعال منابع طبیعی در خوزستان به مهر گفته است: «جدا از زیر آب رفتن روستا‌ها ما با یک فاجعه انسانی روبرو هستیم. روستاییان در این روستا‌ها با خاطرات و آداب و رسوم کهن زندگی کرده‌اند به نحوی که حتی برای سنگ‌ها و درختان اسم گذاشته و برایشان مهم است. مثل این است که بیایند میدان آزادی را خراب کنند. خوب این نماد برای تهرانی‌ها اهمیت دارد. حالا آمده‌اند تمامی این نماد‌ها و میراث را زیر آب می‌برند.»

وی گفت: واقعا باید به این موضع توجه کرد که کشور دچار سد زدگی شده است. همه جای دنیا دارند سدهای بزرگ را خراب می‌کنند و سد کوچک می‌زنند ما داریم رقابت می‌کنیم تا بزرگ‌ترین و بلند‌ترین سد را بسازیم.

خبرگزاری مهر در این گزارش می‌گوید: «برخلاف اظهار نظر کار‌شناسان مبنی بر رسیدن آب سد بعد از آب گیری به معادن نمک و احتمال شور شدن آب کارون این سد ساخته شد و هم اکنون در حال شور شدن است. نکته قابل تامل این است که با شور شدن آب شرکتهای گارانتی حاضر با ادامه گارانتی توربینهای سد نشده و مسئولان بدون گارانتی توربین‌ها را راه اندازی کرده‌اند.
ولی با این حال مسئولان سد و استانی گفته‌اند عرض این دریاچه به ۱۰ کیلومتر خواهد رسید.
که در این صورت شاهد زیر آب رفتن تمدن ایلمایی‌ها (دوره اشکانیان) که حاشیه این روستا‌ها باقی مانده خواهیم بود.»

این گزارش می‌گوید با آبگیری سد گتوند، حدود ۳۵ روستا زیر آب می‌رود. به طور میانگین هر روستا ۷۰۰ خانوار دارد و با آبگیری مرحله سوم سد حدود ۴۰ هزار روستایی آواره می‌شوند.
XS
SM
MD
LG