لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

رئیس قوه قضائیه: مصونیت قضایی نمایندگان مجلس توهم است


دست‌کم دوازده روزنامه از جمله روزنامه‌های جمهوری اسلامی، کیهان، اعتماد، جهان صنعت، اطلاعات، جام جم، خراسان، شرق، ملت ما، حمایت، تهران امروز، و فرهیختگان تیتر یا عکس یک شماره پنج‌شنبه را به «انفجار در دمشق» و مرگ وزیر دفاع و شماری از مقام‌های ارشد نظامی و امنیتی دولت بشار اسد اختصاص داده‌اند.

روزنامه جهان صنعت انفجارهای سوریه را «پیامی برای حامیان خارجی بشار اسد» توصیف کرده و روزنامه آرمان نوشته است که حکومت ایران که «حامی صددرصد سوریه است»، با تحولات تازه «ممکن است تحول سیاسی آرام در سوریه را بپذیرد».

روزنامه‌های کیهان و تهران امروز ضمن ابراز نگرانی از انفجار روز چهارشنبه و انتشار خبر کشته شدن ۵۰۰ تن از مخالفان اسد به دست نیروهای دولتی تاکید کرده‌اند که بشار اسد هنوز بر اوضاع مسلط است و مخالفان او شکست خواهند خورد.

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده است که رئیس قوه قضائیه «مصونیت قضایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی» را «توهم باطل» توصیف کرده است.

با تداوم گرانی قیمت مرغ در تمامی شهر‌ها و استان‌های ایران، روزنامه اطلاعات از «تشکیل ۲۰۰۰ پرونده تخلف برای مرغ‌فروشان تهران» خبر داده است.

فصلی جدید در بحران سوریه

دست‌کم دوازده روزنامه از جمله روزنامه‌های جمهوری اسلامی، کیهان، اعتماد، جهان صنعت، اطلاعات، جام جم، خراسان، شرق، ملت ما، حمایت، تهران امروز، و فرهیختگان تیتر یا عکس یک شماره پنج‌شنبه را به «انفجار در دمشق» و مرگ وزیر دفاع و شماری از مقام‌های ارشد نظامی و امنیتی دولت بشار اسد اختصاص داده‌اند.

روزنامه آرمان رویدادهای روز چهارشنبه دمشق را «فصلی جدید در بحران سوریه» توصیف کرده و با اشاره به این که انفجار «در محل نشست مقام‌های امنیتی و سیاسی سوریه، تحولات این کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است»، نوشته است که «کشته شدن وزیر دفاع، و آصف شوکت شوهرخواهر بشار اسد و احتمال کشته شدن وزیر کشور و دیگر مسئولان امنیتی در جلسه شورای امنیت سوریه بسیار مهم است».

محمد شریعتی دهاقان در یادداشت روزنامه آرمان نوشته که «ارتش سوریه آزاد مسئولیت عملیات را به عهده گرفته است» و تاکید کرده است که «چنین انفجاری نشانه گسترش نارضایتی و همچنین جدا شدن از ارتش است، و گفته می‌شود یکی از نزدیکان و مقربان ارتش سوریه این عملیات را انجام داده است و این تاثیر منفی در نظام بشار اسد خواهد گذاشت».

روزنامه آرمان با اشاره به گسترش اعتراضات و درگیری‌ها به دمشق، نوشته است که انفجارهای روز چهارشنبه از «جدا شدن و رسوخ معترضان در لایه‌های امنیتی سوریه» حکایت دارد، و اکنون «مهم‌تر از جدایی افراد سیاسی، جدایی‌ها از ارتش است، برخی نظامیان از ارتش فرار کرده یا در مقابل دستور سرپیچی می‌کنند» و «به تدریج مشکلات اقتصادی و اجتماعی و نیز عدم توانایی برای حل مشکلات احتمال درگیری‌ها را بیشتر می‌کند و دمشق بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد».

این روزنامه با یادآوری این که «ایران حامی صددرصد سوریه است» نوشته است که با تحولات تازه در سوریه «ممکن است ایران تحول سیاسی آرام در سوریه را بپذیرد در حالی که روسیه تاکنون اصل تحول از نظام بشار به نظام غیربشار را نپذیرفته است».

روزنامه جهان صنعت نیز در سرمقاله شماره بیست و نهم تیر انفجارهای روز چهارشنبه را «پیامی برای شرکای خارجی بشار اسد» توصیف کرده و نوشته است که «سوریه به نقطه سرنوشت‌ساز نزدیک می‌شود».

نادر کریمی جونی در سرمقاله این روزنامه نوشته است که «این تحول ممکن است روی حمایت کشورهایی مانند روسیه و چین از دمشق نیز تاثیر بگذارد» و احتمال دارد «افزایش افتراق میان جناح‌های حکومت از یک سو و عمیق‌تر شدن شکاف میان مردم و حاکمیت سوریه از دیگر سو، شرکای خارجی اسد را نیز از ادامه هم‌پیمانی با او منصرف ‌سازد».

سرمقاله‌نویس روزنامه جهان صنعت با اشاره به این که «به لحاظ تکنیکی حمل بمب به داخل یک نشست امنیتی متشکل از چهره‌های ارشد نظامی و امنیتی با پیچیدگی‌های زیادی همراه است» یادآوری کرده که «حتی محافظان چهره‌های ارشد اگرچه می‌توانند با خود سلاح حمل کنند اما اجازه حمل بمب را ندارند» و «حمل بمب به داخل چنین گردهمایی حساسی فقط می‌تواند از سوی یک عنصر بسیار نزدیک به مجموعه حاکمیت سوریه صورت گرفته باشد».

روزنامه جهان صنعت با تاکید بر این که «حکومت‌ها گاهی از جایی که نقطه اطمینان می‌پندارند آسیب‌پذیر می‌شوند و اتفاقا این آسیب‌پذیری‌ها بسیار مهلک و خطرناک است» دلیل «حادثه روز چهارشنبه سوریه» را «ریزش نیروهای نزدیک به بشار اسد» ارزیابی کرده و نوشته است که «بعد از حادثه انفجار حتی درون کاخ‌های بلند سوریه نیز برای رهبران دمشق امنیت ندارد و حتی چهره‌های به شدت محافظت شده نیز نمی‌توانند از ادامه زندگی خویش اطمینان داشته باشند».

روزنامه اعتماد نیز طی یادداشتی نوشته است که «انفجاری که در محل شورای امنیت ملی سوریه رخ داد حاکی از این است که تحولات سوریه، شرایط پیشین خود را پشت سر گذاشته» و «تحولات سوریه با گسترش دامنه درگیری‌ها از مناطق دوردست به شهرهای بزرگ وارد مرحله جدیدی شده است».

محمدعلی سبحانی در یادداشت روزنامه اعتماد دلیل وقوع انفجار روز چهارشنبه در دمشق را ناکامی «تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای حل بحران سوریه از راه‌های سیاسی» عنوان کرده و نوشته است که «هر دو طرف درگیر در سوریه یعنی دولت و مخالفان، ‌به این نتیجه رسیدند که امیدی به اقدامات بین‌المللی نیست و خودشان وارد میدان شدند تا روند تحولات را به دست بگیرند».

در یادداشت روزنامه اعتماد تاکید شده که «این تصمیم دو طرف درگیر ماجرا به خصوص مخالفان و دولت باعث شعله‌ور شدن درگیری‌ها شده و البته می‌تواند اوضاع را از این هم وخیم‌تر کند» و اکنون «آینده سوریه در گرو نوع برخورد حکومت با مخالفان» است.

انفجار در دمشق، نگرانی در تهران

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود در تیتر یک شماره پنج‌شنبه از قول «کارشناسانی» که به اسم و هویت آنها اشاره نکرده است، نوشته که «این عملیات اقدام مشترک عربستان و آمریکا در سوریه» است.

این روزنامه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی همزمان در سرمقاله شماره پنج‌شنبه و در ادعایی متناقض درباره انقلاب‌های یک سال و نیم اخیر در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، نوشته است که «می‌گویند این رویداد‌ها تحت کنترل آمریکا انجام شد»، اما این «خط مغالطه درتحلیل روند انقلاب‌ها» و «عملیات فریب چند لایه» است، چرا که «انقلاب‌های جدید فرع بر یک اتفاق مهم‌تر و برآمده از متغیر «بیداری و مقاومت اسلامی» در شطرنج بزرگ تحولات خاورمیانه هستند».

این روزنامه با تاکید بر این که نیروهای دولتی هنوز بر اوضاع دمشق و سوره مسلط هستند نوشته است که «درگیری ۴۸ ساعت اخیر در محله المیدان دمشق مرگ حدود ۵۰۰ شورشی به دست نیروهای دولتی و جراحت ۷۷ نفر دیگر از آنها را در پی داشت».

روزنامه تهران امروز، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، نیز در سرمقاله شماره پنج‌شنبه انفجار چهارشنبه سوریه را با انفجار سی و سه سال پیش «دفتر حزب جمهوری اسلامی از سوی یک نفوذی» مقایسه کرده و نوشته است که «طرح فعلی تروریست‌ها و حامیان بین‌المللی آنها نمی‌تواند به ثمر برسد، همان طور که انفجارهای اوایل انقلاب و انفجار حزب جمهوری اسلامی خللی در کار انقلاب ایجاد نکرد».

محمد صادق الحسینی که روزنامه تهران امروز او را «کار‌شناس مسائل خاورمیانه» معرفی کرده درعین حال انفجار یکی از مهم‌ترین مراکز امنیتی و نظامی سوریه را «نشان‌دهنده نفوذ اطلاعاتی» مخالفان بشار اسد توصیف کرده و نوشته است که «این عملیات مستقیماً ضد ارتش سوریه برنامه‌ریزی شده» و «به سود اسرائیل است».

سرمقاله‌نویس روزنامه تهران امروز نوشته است که مخالفان «قصد داشتند از طریق نا‌امن‌سازی دمشق مردم را مجبور به تخلیه دمشق کنند و سپس به طور فاتحانه وارد دمشق بشوند که ارتش سوریه آنها را مورد حمله قرار داد و اجازه دستیابی به اهداف‌شان را نداد» و «آنها قصد داشتند با این عملیات پیکره ارتش سوریه را از هم متلاشی کنند حال آن که ساختار ارتش که توسط حافظ اسد طراحی شده با این اقدامات متلاشی نمی‌شود».

رئیس قوه قضائیه: مصونیت قضایی نمایندگان مجلس توهم است

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده است که رئیس قوه قضائیه گفته «نمایندگان مجلس در مقام اجرای وظایف نمایندگی خود آزادند اما این مسئله معنایش مصونیت قضایی نیست» و «تفسیر مصونیت قضایی از اصل ۸۶ قانون اساسی توهم باطل است».

به نوشته این روزنامه، صادق لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تاکید بر این که برخی «توقع نداشته باشند که به دلیل انتساب به شخص یا گروهی خاص در صورت تخلف با آنان برخورد نشود» گفته است که «قانون را بدون اقتدار نمی‌توان اجرا کرد» و «همگان باید به اقتدار و رویکرد عادلانه و بدون تبعیض دستگاه قضایی احترام بگذارند».

یک هفته پس از اعلام جرم دادستان تهران علیه علی مطهری که با اعتراض این نماینده مجلس مواجه شد، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی گفته است که «تعبیر مصونیت قضایی در اصل ۸۶ اصلا وجود ندارد و حتی محتوای آن نیز نیامده است و نماینده و غیرنماینده در مسئله جرم هیچ ‌فرقی با هم ندارند و اگر جرمی مرتکب شدند بر حسب رویه قانونی و با رعایت تشریفات موجود در قانون باید به دادسرا احضار شوند».

روزنامه جمهوری اسلامی از قول صادق لاریجانی نوشته است که «توهین، افترا و دشنام از وظایف نمایندگی و البته وظایف رسانه‌ها و هیچ شخص و گروهی نیست» و «نباید هیچ شخص، گروه، رسانه و فرد حقیقی و حقوقی به خود اجازه دهد که به دیگران توهین کند و افترا ببندد و آن وقت تصور کند و توقع داشته باشد که قوه قضاییه به آن رسیدگی نکند».

رئیس قوه قضائیه همنچنین گفته است که «رسیدگی‌ها و برخوردهای قضایی شامل تمام افراد حتی افراد شاغل در قوه قضاییه با طی تشریفات قانونی نیز خواهد بود و توقع ما از همگان این است که از دستگاه قضایی توقعات فراقانونی نداشته باشند، چرا که ما حتی اگر شخصا نخواهیم با کسی برخورد کنیم اما حسب وظیفه قانونی خود، باید در مقابل تمام تخلفات و جرایم، بدون تبعیض بایستیم».

اظهارات صادق لاریجانی درباره «ایستادگی قوه قضائیه در مقابل تمام تخلفات و جرایم بدون تبعیض» در حالی ابراز می‌شود که روزنامه مردمسالاری و روزنامه ملت خبر دادند که با گذشت سه سال از کشته شدن امیر جوادی‌فر، رامین آقازاده قهرمانی، محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی بر اثر ضرب و شتم و شکنجه در بازدشتگاه کهریزک، قوه قضائیه هنوز سعید مرتضوی، حسن زارع دهنوی، امیر حیدری‌فر سه مقام قضایی متهم در این جنایات را محاکمه نکرده است.

علاوه بر این قوه قضائیه تاکنون خبری درباره برگزاری دادگاه محمد جواد لاریجانی برادر و معاون صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه که به «زمین‌خواری» متهم شده در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است.

تشکیل دو هزار پرونده برای مرغ‌فروشان تهران

با تداوم گرانی قیمت مرغ در تمامی شهر‌ها و استان‌های ایران، روزنامه اطلاعات از «تشکیل ۲۰۰۰ پرونده تخلف برای مرغ‌فروشان تهران» خبر داده است.

بزرگمهر صادقی معاون حقوقی و اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران با اعلام «تشکیل ۲۰۰۰ پرونده تعزیراتی برای گران‌فروشان مرغ» به این روزنامه گفته است که «حدود ۲۰۰۰ پرونده به تعزیرات حکومتی ارجاع شده که به ۷۵ درصد آنها رسیدگی و حکم محکومیت صادر شده است و متخلفان به حدود ۱۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده‌اند».

معاون اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران اتهام دو هزار مرغ‌فروش تهرانی را «کم‌فروشی، گران‌فروشی، تقلب، درج نکردن قیمت و صادر نکردن فاکتور» اعلام کرده و گفته است که برای مرغ «قیمتی تعیین شد» و مرغ‌فروشان باید «براساس آن قیمت، مرغ را بفروشند» و «اگر بالا‌تر از آن قیمت فروخته شود تخلف‌ گران‌فروشی محسوب می‌شود».

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین از «اختصاص شعب ویژه‌ تعزیرات حکومتی در طرح رمضان» خبر داده و از قول معاون اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران نوشته است که «با توجه به کالا‌ها، مواد غذایی و اقلام پرمصرف در این ایام که عموم مردم و شهروندان به آن نیاز دارند، نظارت ویژه‌ای داریم».

دو روز پیش روزنامه‌های جام جم با انتقاد از «سریال تکراری اظهارنظرهای متناقض شرکت پشتیبانی امور دام وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تحویل نهاده‌های ارزان‌قیمت تولید مرغ از قبیل سویا به مرغداران و تکذیب و اظهار بی‌اطلاعی مرغداران از دریافت این نهاده‌ها» خبر داده بود که «قیمت مرغ از مرز ۸۰۰۰ تومان هم گذشته است».

جام جم نوشته بود که «با وجود وعده‌های متعدد درباره توزیع مرغ ارزان‌قیمت، هنوز مرغ به اندازه کافی در سطح تهران و برخی دیگر از شهر‌ها موجود نیست» و «فروشندگان برای توزیع سهمیه محدود مرغ به اصطلاح دولتی به اقداماتی چون توزیع مرغ با کارت ملی و تحویل تعداد محدودی مرغ به هر نفر روی آورده‌اند».
XS
SM
MD
LG