لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

آژانس: فعاليت‌ ایران برای پاکسازی پارچين، مانع از تحقيقات در آينده می‌شود


تصویر ماهواره ای از منطقه نظامی پارچین
تصویر ماهواره ای از منطقه نظامی پارچین
آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه، نهم شهريورماه، در تازه ترين گزارش خود درباره برنامه هسته ای ايران گفته است که جمهوری اسلامی فعاليت های «گسترده ای» برای پاکسازی منطقه نظامی پارچين انجام داده است و اين اقدامات مانعی برای تحقيق بازرسان از اين منطقه در آينده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آژانس بين المللی انرژی اتمی نسبت به فعاليت های ايران در منطقه نظامی پارچين در شرق تهران ابراز نگرانی کرده و خواهان بازرسی از اين منطقه است.

در اين گزارش آمده است: «فعاليت های خاکبرداری و تسطيح در منطقه وسيعی از پارچين و در منطقه (مورد نظر آژانس) انجام شده است.»

آژانس بین المللی انرژی اتمی اضافه کرده است: «پنج ساختمان تخريب شده و خطوط انتقال برق، نرده ها و جاده منتهی به آنها برداشته شده است.»

این گزارش تصریح کرده است: «فعاليت های مشاهده شده، ارزيابی های آژانس را تقويت کرده و ضروری است که آژانس بدون تاخير بيشتر به اين محل (پارچين) دسترسی يابد.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی پيشتر درگزارشی در آبان سال گذشته از احتمال انجام انفجارهای پرقدرت در سایت نظامی پارچين در شرق تهران ابراز نگرانی کرده بود.

يوکيو آمانو ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پیشتر در خصوص مذاکرات ایران و آژانس گفته بود: «پارچين در الويت است و ما بهتر است با آن شروع کنيم.»

به گزارش رويترز، ديپلمات های غربی معتقدند که ايران در برابرخواست آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازرسی از پارچین سنگ‌اندازی می کند.

افزایش تعداد سانتریفیوژها

به گزارش خبرگزاری رويترز، آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين در اين گزارش تصريح کرده است که ايران تعداد سانتريفيوژها را تاسيسات فردو در نزديکی قم دو برابر کرده است.

طبق گزارش فصلی آژانس، ايران در تاسيسات فردو، که در زير زمين قرار دارد تعداد سانتريفيوژها را از يک هزار و ۶۴ سانتريفيوژ در ماه مه به دو هزار و ۱۴۰ سانتريفيوژ افزايش داده است. اما اين سانتريفيوژها در حال فعاليت نيستند و فقط نصب شده اند.

اين گزارش همچنين تصريح کرده است که ايران از سال ۲۰۱۰ تاکنون، ۱۹۰ کيلوگرم اورانيوم غنی شده با عيار بالا تاکنون توليد کرده است. اين ميزان در ماه مه سال جاری میلادی، حدود سه ماه پیش، ۱۴۵ کيلوگرم بوده است.

در اين گزارش به مذاکرات بین مقامات ايران و آژانس در وين در ۸ ژوئن و ۲۴ اوت (سوم شهریور) سال ۲۰۱۲ برای دستيابی به چارچوبی براساس مذاکرات درماه مه ۲۰۱۲ اشاره شده و آمده است: اما اختلافات همچنان پابرجاست و نمی توان به توافقی برای چارچوب مذاکرات دست يافت.

آژانس بين المللی انرژی اتمی طی مذاکرات خود در سال های اخير نتوانسته است به توافقی برای حل مسايل باقی مانده و رفع نگرانی ها در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ايران دست يابد. تازه ترين دور مذاکرات در روز سوم شهريورماه سال جاری نيز بدون دستيابی به توافقی پايان يافت.

هرمان ناکارتس، رئيس هيات مذاکره‌کننده آژانس، پس از پايان اين مذاکرات گفته بود که اختلافات بين ايران و آژانس همچنان پابرجاست.

هرمان ناکارتس اضافه کرده بود: «مذاکرات بسيار فشرده بود، اما اختلافات اساسی بين ايران و سازمان ملل متحد همچنان باقی است و همين مساله مانع دستيابی به توافقی شد.»

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواهان بازرسی از سايت نظامی پارچين در ايران است و اعلام کرده است که تصاوير ماهواره‌ای احتمال عمليات پاکسازی و خاک‌برداری در اين منطقه را نشان می‌دهند و به همين دليل بايد در اين زمينه تحقيق شود.

ايران در مقابل می‌گويد پارچين نه سايت هسته‌ای، که سايت نظامی است، و هيچ کار پاکسازی‌ای نيز در آن صورت نگرفته است.
XS
SM
MD
LG