لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

برگزاری دومين مناظره انتخاباتی اوباما و رامنی


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و میت رامنی، کاندیدای حزب جمهوریخواه، دومین مناظره انتخاباتی خود را روز سه شنبه، ۲۵ مهر، در نیویورک برگزار کردند.

مناظره اخير که به مدت ۹۰ دقيقه در محل دانشگاه هوفسترا واقع در همپستيد ايالت نيويورک برگزار شد، با شرکت دو نامزد انتخاباتی در حضور تماشاچيان و با مجری‌گری «کندی کرولی»، گزارشگر سياسی ارشد شبکه سی‌ان‌ان، صورت پذيرفت.

دومین مناظره باراک اوباما و میت رامنی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:21 0:00


به نوشته بسیاری از رسانه ها، باراک اوباما که در نخستین مناظره ضعیف ظاهر شده بود، این بار چهره قوی‌تری از خود نشان داد.

چند روزی طول خواهد کشيد تا نظرسنجی معتبری در مورد تاثير اين مناظره منتشر شود ولی نظرسنجی اينترنتی بر روی سایت سی‌ان‌ان نشان می دهد حدود ۴۶ درصد اوباما و ۳۹ درصد رامنی را پيروز اين مناظره می دانند.

به گزارش گاردین، این مناظره که ده‌ها میلیون آمریکایی به تماشای آن نشسته بودند، در فضای تندی صورت گرفت و حتی یکبار، دو کاندیدا که در چند قدمی هم قرار داشتند، یکدیگر را به «دروغگویی» متهم کردند.

باراک اوباما، میت رامنی را متهم کرد که در مسائل اجتماعی به ویژه حقوق زنان افراطی تر از جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکاست.

دو کاندیدا در مورد موضوع هایی از جمله مالیات، انرژی، حقوق زنان، مهاجرت و حادثه لیبی با یکدیگر مناظره کردند.

جمهوريخواهان در روزهای اخير به شدت باراک اوباما و دولت وی را متهم کرده بودند که در مورد حفاظت ديپلمات های آمريکايی که ۱۱ سپتامبر در بنغازی کشته شده اند، «سهل انگاری» کرده اند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا، دوشنبه، یک روز پیش مسئولیت واقعه بنغازی را برعهده گرفت.

آقای اوباما در این مورد گفت که «هیلاری کلینتون کار فوق العاده ای انجام می دهد ولی وی برای من کار می کند. من رئیس جمهور هستم و من همیشه مسئولم. کسی بیش از من در پی آن نیست که بداند چه اتفاقی [در بنغازی] افتاده است.»

باراک اوباما همچنین از واکنش آقای رامنی به واقعه بنغازی انتقاد کرد و گفت در حالی که ما در تلاش بودیم با خطری که دیپلمات هایمان با آن روبرو بودند برخورد کنیم، میت رامنی یک بیانیه صادر کرد تا امتیاز سیاسی بگیرد.

ميت رامنی در این مناظره از سياست دولت اوباما در قبال سوريه نیز انتقاد کرد و گفت که ايران چهار سال به ساخت بمب اتمی نزديک شده است و سياست های اوباما در قبال خاورميانه پوزش‌خواهانه است.

وی گفت: «باراک اوباما به عنوان رييس جمهور برنامه ای کارآمدی برای ايجاد اشتغال و کاهش ميزان بيکاری در کشور ندارد و بهمين دليل طی چهار سال گذشته ميزان بيکاری به همان ميزانی است که چهار سال پيش بود.»

میت رامنی با انتقاد از سیاست های اوباما برای کاهش کسری بودجه گفت: «طبقه متوسط در دوران باراک اوباما تحت فشار بوده است. هنوز ۲۳ ميليون نفر بيکارند.»

در مقابل، بارک اوباما، کاندیدای حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری، از برنامه خود برای نجات اقتصاد کشور دفاع کرد و گفت که سياست های وی باعث شد تا صنعت خودروسازی بتواند حيات مجدد پيدا کند.

باراک اوباما در ادامه گفت که سياست های او در راستای ايجاد اشتغال و خروج بحران اقتصادی موثر بوده است.

میت رامنی که در طول کارزار انتخاباتی‌اش دولت باراک اوباما را به ضعف در برابر چین متهم کرده است، بار دیگر در مناظره روز سه شنبه این اتهام را تکرار کرد.

او گفت چین پول ملی خود را دستکاری می کند تا کالاهایش برای صادرات ارزان باشد و «مالکیت معنوی» اختراعات ما را می دزدد.

وی وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات، به چین برچسب کشوری که ارز را دستکاری می کند بزند. این اقدام اجازه می دهد برای کالاهای چینی تعرفه بالاتری تعیین شود.

آقای رامنی گفت که باراک اوباما چنین فرصتی داشته ولی انجام نداده است.

باراک اوباما در پاسخ گفت میت رامنی، به هیچ وجه فردی نیست که روزی بخواهد علیه چین سختگیری کند. آقای اوباما، میت رامنی را متهم کرد در شرکت هایی سرمایه گذاری کرده است که فرصت های شغلی را به چین منتقل کرده اند.

سومین مناظره این دو کاندیدا دوشنبه هفته آینده برگزار می شود و موضوع اصلی آن سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا خواهد بود.

اکثر نظرسنجی ها مربوط به محبوبیت این دو کاندیدا، که پیش از مناظره دوم صورت گرفته، نشان می‌دهد که باراک اوباما با فاصله کمی از رقیب خود پیش است.
XS
SM
MD
LG