لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

مجمع عمومی سازمان ملل «کشور فلسطین» را به رسمیت شناخت


 محمود عباس در سازمان ملل پس از رای‌گیری
محمود عباس در سازمان ملل پس از رای‌گیری
با رای اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل، فلسطین به عنوان «کشور» غیرعضو ناظر در سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.

به این قطعنامه که پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید ۱۳۸ کشور رای موافق و ۹ کشور رای مخالف دادند. ۴۱ کشور هم به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش از رای‌گیری گفت: «اکنون مجمع عمومی سازمان ملل متحد در برابر درخواست صدور گواهی تولد فلسطین قرار دارد.»

عباس در این سخنرانی اظهار داشت درحالی به سازمان ملل متحد آمده که «فلسطینی‌ها همچنان زخم‌هایشان را درمان می‌کنند و شهدایشان را به خاک می‌سپارند.»

او با اشاره به حمله اخیر اسرائیل به نوار غزه و جنگ ناشی از آنکه هشت روز به طول انجامید گفت: «اسرائیل با این حمله، آزادی و صلح را هدف قرار گرفت.»

محمود عباس تاکید کرد: «به سازمان ملل آمدیم زیرا معتقدیم که ضامن آزادی، عدالت و صلح است... زیرا معتقدیم که جامعه جهانی طرفدار راه حل تشکیل دو کشور برای این مناقشه است.»

محمود عباس افزود که «تجاوز اخیر اسرائیل بار دیگر تاکیدی بود بر ضرورت پایان فوری اشغال و نیاز فوری ملت ما به دستیابی به آزادی و استقلال خود؛ (این حمله) نشان داد که اسرائیل کشور تجاوزکار و اشغالگر است و صلح را نمی‌خواهد.»

او ادامه داد: «برای همین ما اینجا هستیم تا بگوییم نیاز به این نبود که ده‌ها کودک فلسطینی کشته بشوند تا جنایت‌های اسرائیل آشکار شود. نیاز نبود ده‌ها حمله هوایی اسرائیل صورت گیرد تا به خاطر آوریم ملتی وجود دارد که نیازمند آزادی است.»

محمود عباس با اشاره به اینکه در سالگرد رای سازمان ملل متحد به تقسیم فلسطین و برپایی دولت اسرائیل سخن می‌گوید، اتفاقی که فلسطینی‌ها به آن «نکبت» می‌گویند اظهار داشت: «ملت ما نکتب را پشت سر گذاشت، نکتبی که می‌خواست به وجودش پایان دهد و ریشه‌هایش را بخشکاند.»

او تاکید کرد: «از آن زمان مردم ما به سازمان ملل به عنوان نهادی حامی حقوق، عدالت و آزادی چشم دوخته‌اند.»

او در عین حال اظهار داشت که فلسطینی‌ها با مشروعیت بین‌المللی و رایی که سازمان ملل متحد برای تشکیل اسرائیل داده، احترام می‌گذارند و به آن پایبند هستند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر و همزمان با نمایان شدن عزم فلسطینی‌ها برای درخواست عضویت ناظر در سازمان ملل متحد، سیل اتهام‌ها و تهدیدهای اسرائیل آغاز شده، اظهار داشت: «این تهدید‌ها و اتهام‌ها در واکنش به تلاش مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک ما برای به دست آوردن عضویت ناظر در سازمان ملل متحد صورت گرفته است. بخشی از این تهدید‌ها در حمله اسرائیل به نوار غزه را در چند روز پیش شاهد بودیم. هیچ کس از مسئولان اسرائیلی نبود که از صلح و تلاش برای رسیدن به آن سخن بگوید. بلکه تنها حملات تهدید آمیز افزایش یافت تا این نظام آپارتاید ریشه بدواند.»

او تاکید کرد: «اسرائیل دست به این تجاوز‌ها می‌زند زیرا خود را دولتی مصون از مجازات و پیگرد قانونی می‌داند. دلیل آن هم مواضع برخی کشور‌ها است.»

او افزود: «زمان آن رسیده است که جهان بگوید بس است تجاوز، بس است دشمنی، بس است اشغالگری.»

محمود عباس ادامه داد: «ما برای سلب مشروعیت اسرائیل به اینجا نیامدیم. آمدیم تا کشوری که باید برپا شود، سریع‌تر برپا شود و آن کشور فلسطین است.»

او گفت: «به نام سازمان آزادیبخش فلسطین می‌گویم که خسته نمی‌شوم و از احقاق حقوق فلسطین دست بر نمی‌داریم. مردم ما از احقاق خود خود برپایه مصوبات سازمان ملل متحد عقب‌نشینی نخواهند کرد. در برابر اشغالگری کوتاه نخواهند نشست. مقاومت مردمی و مسالمت‌آمیز را ادامه می‌دهد.»

عباس تاکید کرد: «راضی نخواهیم شد مگر با برپایی کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس بر روی سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ و حل مسئله آوارگان.»

او با تاکید بر اینکه فرصت راه‌حل برای رسیدت به صلح در حال از بین رفتن است گفت: «اشغالگری و تجاوزگری اسرائیل راه حل دو دولت را دشوار می‌سازد، اگر آن را محال نکند.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی ادامه داد: «هر دولتی که امروز به فلسطین رای بدهد، پشتیبانی خود را از حقوق ملت‌ها، عدالت و آزادی نشان می‌دهد. این رای پیامی به میلیون‌ها فلسطینی خواهد بود مبنی بر اینکه عدالت ممکن است، امید زنده است و کشورهای جهان راضی به ادامه اشغالگری نیستد. برای همین امروز اینجا آمده‌ایم.»

او گفتت: «تایید شما تاکیدی خواهد بود مبنی بر اینکه ملت ما تنها نیست و به ملت ما ثابت می‌شود که پایبندیش به مشروعیت بین المللی، شرط بندی بازنده‌ای نبود.»

او همچنین متعهد شد در صورت رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عضویت ناظر فلسطین، این کشور به قوانین بین‌المللی، حاکمیت قانون، دموکراسی، چند صدایی و حقوق زنان پایبند خواهد بود.

محمود عباس گفت: «ما به مشورت‌های خود ادامه می‌دهیم و بهبود روابط با کشورهای جهان را برای صلح و عدالت در پیش خواهیم گرفت.»

محمود عباس اظهار داشت: «مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز در معرض درخواست صدور گواهی تولد فلسطین است. برای همین امروز اینجا هستیم.»
XS
SM
MD
LG