لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

احمدی‌نژاد: صحبت‌های مهمی دارم که در فرصت مناسبی می‌گویم


محمود احمدی‌نژاد در مراسم دولتی ۲۲ بهمن‌
محمود احمدی‌نژاد در مراسم دولتی ۲۲ بهمن‌
رییس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در مراسم دولتی ۲۲ بهمن‌ماه خطاب به آمریکا گفت که «اگر اسلحه را از روی ملت ایران بردارید، من خودم گفت‌وگو می‌کنم.» وی به اختلافات اخیر مسوولان جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد و گفت که در آینده صحبت های مهمی مطرح خواهد کرد.

آقای احمدی‌نژاد که سخنانش به مناسبت سالگرد انقلاب ۵۷ به طور مستقیم از تلویزیون دولتی ایران پخش می شد، گفت: «امروز به واسطه فشارهای ناجوانمردانه دشمنان مردم در فشارند و دولت هم به طور شبانه‌روزی در تلاش است تا مشکلات را برطرف کند... هم اکنون دولت به شدت از نارضایتی جمع کثیری از ملت در رنج است و همه توان خود را به کار می‌گیرد.»

وی در ادامه با بیان این‌که «انتظار نیست که دولت هم از خارج و هم از داخل تحت فشار باشد»، گفت که در مورد «مسائل اخیر و برخی موضوعات داخلی صحبت‌های مهمی است» که باید با مردم در میان بگذارد.

آقای احمدی‌نژاد با این‌حال تاکید کرد «امروز به خاطر این که طعم شیرین پیروزی انقلاب در کام مردم تلخ نشود و به خاطر رهبری عزیزمان» این صبحت‌ها را «به وقت مناسب دیگری در آینده» موکول می‌کند.

اخیرا اختلاف میان سران سه قوه بالا گرفته است. محمود احمدی‌نژاد در جلسه ۱۶ بهمن‌ماه مجلس اتهام‌هایی را متوجه برادر رییس مجلس و قوه قضائیه کرد که در همان جلسه با واکنش تند علی لاریجانی، رییس مجلس مواجه شد. پس از آن نیز صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مجلس را «جرم» دانست و تأکید کرد که فعلا به خاطر مصالح نظام و «امر رهبر» سکوت می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی روز ۲۲ بهمن‌ماه خود خواستار وحدت شد و گفت: «امروز همه باید کمک و همراهی کنند و به وحدت بیشتری نیاز داریم تا خادمان در دولت بتوانند مشکلات کشور را حل کنند و فشار سنگین تحمیلی را از دوش مردم بردارند.»

مراسم سی و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی روز یکشنبه با حضور سران جمهوری اسلامی و در شهرهای بزرگ ایران برگزار شده است. گزارش شده که در این مراسم صدها هزار نفر شرکت کرده اند.

در این راهپیمایی عده‌ای با در دست داشتن عکس‌هایی از آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای علیه آمریکا و اسرائیل شعار دادند.

احمدی‌نژاد: اگر آمریکا اسلحه را از روی ملت ایران بردارد خودم گفت‌و‌گو می‌کنم

محمود احمدی نژاد در سخنرانی روز ۲۲ بهمن خود با اشاره به مسئله هسته‌ای ایران، گفت که اگر ایالات متحده از فشار آوردن و تهدید ایران دست بردارد، خودش حاضر است با این کشور وارد گفت‌و گو شود.

آقای احمدی‌نژاد که سخنانش به مناسبت سالگرد انقلاب ۵۷ به طور مستقیم از تلویزیون دولتی ایران پخش می شد، با بیان این‌که اخیرا «ادبیات» آمریکا «بهتر» شده است، گفت: «می‌گویند می‌خواهیم گفت‌و‌گو کنیم. ما نیز می‌گویم گفت‌وگو خیلی بهتر است از درگیری.»

وی در ادامه گفت» :به صراحت می‌گویم اصلاح گفتار و بیان لازم است، اما کافی نیست. اگر اسلحه را از روی ملت ایران بردارید، من خودم گفت‌وگو می‌کنم.»

رییس جمهوری ایران بار دیگر تاکید کرد که «ایران هسته ای شده است» و گفت که «گفت‌وگو باید در سایه احترام و عدالت باشد، نه فشار».

این اظهارات محمود احمدی‌نژاد در راستای سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مطرح می شود که ۱۹ بهمن‌ماه خطاب به آمریکا گفته بود: «شما اسلحه را مقابل ايران می‌گيريد و می خواهيد مذاکره کنيد، ملت ايران مقابل اين چيزها مرعوب نخواهد شد.»

آقای خامنه‌ای در این سخنان در هشدار به طرفداران گفت‌وگو با ایالات متحده گفته بود که برخی از روی «ساده‌لوحی یا غرض» از پیشنهاد مذاکره با آمریکا خوشحال می‌شوند.

جو بايدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، ۱۴ بهمن در کنفرانس امنيتی مونيخ گفته بود: »درصورت جدی بودن قصد ايران برای مذاکره، ايالات متحده آماده است تا با اين کشور به صورت مستقيم و رودررو گفت‌وگو کند.»

پس از آن علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران گفت که ایران پیشنهاد آمریکا را با «ديد مثبت» بررسی می‌کند و محمود احمدی نژاد، نيز اظهارات جو بایدن را «جديد» و «مثبت» خواند.

به دنبال این واکنش‌ها، آقای خامنه‌ای درباره مذاکره با آمریکا هشدار داد و گفت: «امروز اگر کسانی بخواهند سلطه آمريکا را مجددا در کشور برقرار کنند، ملت گريبان آنها را خواهد گرفت.»

پس از آن بود که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱۹ بهمن‌ماه اعلام کرد که بحث مذاکره بدون واسطه با آمریکا در دستور کار «هیچ یک از مسئولان» ایران و در «چارچوب سیاست‌های کلان» قرار ندارد.
XS
SM
MD
LG