لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

«آغاز بهره‌برداری» از یک کارخانه تولید کیک زرد در استان یزد


ایران روز سه‌شنبه، ۲۰ فروردین، از آغاز بهره‌برداری از یک کارخانه تولید کیک زرد در اردکان یزد و دو معدن استخراج اورانیوم در کویر یزد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، این مجتمع تولید کیک زرد که شهید رضایی‌نژاد نام دارد در اردکان یزد واقع شده و قرار است در آن سالانه ۶۰ تن کیک زرد تولید شود.

بنا به گزارش ایرنا، در همین روز دو معدن اورانیوم نیز در منطقه کویر ساغند یزد به بهره‌برداری رسید که اورانیوم را از عمق ۳۵۰ متری استخراج کرده و سپس به کارخانه کیک زرد شهید رضایی‌نژاد اردکان می‌فرستد.

کیک زرد اصطلاحی برای نامیدن خاک معدنی اورانیوم است که آن را برای غنی‌سازی در سانتریفیوژها قرار می‌دهند تا پس از آن به عنوان سوخت رآکتور اتمی یا بمب اتمی به کار برود.

تولید کیک زرد و غنی‌سازی آن در ایران تاکنون تنش‌های زیادی را میان ایران و قدرت‌های غربی به‌ وجود آورده و باعث وضع تحریم‌های سنگین علیه ایران شده‌ است.

تحلیل‌گران مسائل هسته‌ای تهیه «کیک زرد» را «یک فرایند شیمایی ساده» توصیف می‌کنند که «نیازی به ماشین‌آلات پیشرفته ندارد».

هم‌اینک در ایران کارخانه یو.سی.اف اصفهان، کار تبدیل کیک زرد به گاز اورانیوم را برای ادامه کار پیش از غنی‌سازی انجام می‌دهد که این کارخانه در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی رسماً آغاز به کار کرد.

در همین حال در مورد کارخانه‌های کیک زرد هشدارهایی هم داده شده است، از جمله رئیس اورژانس ایران در آذرماه ۹۱ اعلام کرد که «برای کسانی که در مناطق هسته‌ای مثل یو.سی.اف اصفهان بوده‌اند، عارضه‌هایی پیش آمده که تحت درمان قرار گرفته‌اند»، ولی پس از آن در این باره جزئیات بیشتری منتشر نشد.

بهره‌برداری از شتاب‌دهنده

روز دوشنبه همچنین اعلام شد که در منطقه تفت یزد نخستین شتاب‌دهنده رودوترون ایران به بهره‌برداری رسیده است.

رودوترون نسل جدیدی از شتاب‌دهنده‌هاست که قادر است پرتوهای الکترون یا ایکس پرقدرت و پرانرژی را برای مصارف صنعتی از قبیل پرتودهی لوازم پزشکی، مواد پلیمری، کابل، سیم برق و مواد غذایی به وجود آورد.
XS
SM
MD
LG