لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

جان کری: بشار اسد نمی‌تواند در دولت انتقالی سوریه باشد


جان کری در دیدار با همتای اردنی خود ناصر جودت.
جان کری در دیدار با همتای اردنی خود ناصر جودت.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که واشینگتن همچنان معتقد است، بشار اسد نمی‌تواند بخشی از دولت انتقالی در سوریه باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت، در نشستی خبری پس از دیدار با ناصر جودت وزیر امور خارجه اردن در رم پایتخت ایتالیا گفت: «تلاش خواهیم کرد همه طرف‌ها (در بحران سوریه) را گرد هم آورده تا موافقت آنها را برای تشکیل دولت انتقالی جلب کنیم. این به معنی آن است که از نظر ما اسد بخشی از این دولت انتقالی نخواهد بود.»

این سخنان یک روز پس از آن عنوان می‌شود که آمریکا و روسیه بر سر برگزاری نشستی بین‌المللی درباره بحران سوریه به توافق رسیده‌اند.

جان کری در کنفرانس خبری خود از آمادگی روسیه برای برگزاری این کنفرانس «تقدیر» کرده است.

توافق بر سر برگزاری این کنفرانس، مورد استقبال دولت سوریه و اتحادیه عرب نیز قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، وزارت امور خارجه این کشور، در بیانیه‌ای، از «نزدیکی» میان آمریکا و روسیه استقبال کرده است.

روسیه هم‌پیمان ظام بشار اسد به شمار می‌آید. این کشور به همراه چین تاکنون سه با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای افزایش فشار بر اسد را وتو کرده است.

از سوی دیگر، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب هم در بیانیه‌ای، «تفاهم آمریکا و روسیه برای فعالیت مستقیم و مشترک درباره بحران سوریه» را «پیشرفتی مهم و مثبت در راستای تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» برای حل و فصل این بحران، دانسته است.

در همین حال روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی از دیدار هیئتی لبنانی با بشار اسد خبر داده است. این روزنامه اشاره‌ای به نام‌های اعضای این هیئت نکرده اما نوشته است که بشار اسد گفته است: «سوریه به آسانی می‌تواند مردم خود را راضی کرده و با شلیک چند موشک به اسرائیل، دل مردم خود و هم‌پپیمانانش را خنک کند.»

برپایه گزارش این روزنامه، بشار اسد اظهار داشته است: «ما می خواهیم انتقام استراتژیک بگیریم (و نه تاکتیکی) و برای این در مقاومت را باز خواهیم کرد تا همه سوریه به کشور مقاومت تبدیل شود.»

رئیس جمهوری سوریه همچنین گفته است که به حزب الله لبنان به خاطر «عقلانیت و وفاداریش» اطمینان کامل دارد، به همین دلیل، تصمیم گرفته «همه چیز» در اختیار این حزب قرار دهد.

روزهای پنجشنبه و جمعه، جنگنده‌های اسرائیلی، مواضعی در سوریه را هدف قرار دادند. درباره دقیق بمباران شده و تلفات بر جای مانده، خبر دقیقی در دست نیست و تنها اخباری ضد و نقیض در این باره منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG