لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

ادوارد اسنودن، مردی که اطلاعات محرمانه آمريکا را افشا کرد


ادوارد اسنودن
ادوارد اسنودن
روزنامه بريتانيايی « گاردين» هويت فردی که برنامه شنود مکالمات و کنترل شبکه های اينترنت توسط اداره امنيت آمريکا را افشا کرده، برملا کرده است. روزنامه گاردين می گويد که اين مسئله به درخواست خود اين فرد يعنی « ادوارد اسنودن» صورت گرفته است.

ادوارد اسنودن ۲۹ ساله و کارمند شرکت های خصوصی آمريکايی است که برای موسسات دفاعی و امنيتی اين کشور کار می کننند. وی در حال حاضر کارمند يکی از همين شرکت ها به نام « بوز آلن هميلتون» است. وی به مدت چهار سال در دفتر اداره امنيت ملی آمريکا در هاوايی مشغول به کار بوده و حقوق سالانه وی حدود ۲۰۰ هزار دلار است. وی شهروند آمريکا است و همراه با زوج خود در خانه ايی در هاوايی زندگی می کند.

ادوارد اسنودن، مردی که اطلاعات محرمانه آمريکا را افشا کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:05 0:00

وی اخيرا در مصاحبه ای با شبکه خبری « ای بی سی » که قرار است مشروح آن به زودی پخش شود گفت: «من قصد ندارم هويت خود را مخفی کنم چون می دانم که هيچ کار خلافی انجام نداده ام.»

وی قبلا نيز به عنوان يک دستيار فنی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا « سيا » کار می کرده است. روز بيستم ماه مه وی چند هفته مرخصی گرفته و به هنگ کنگ می رود و از آن زمان تاکنون در اطاق يک هتل در همين شهر اقامت دارد.

« ادوارد اسنودن» در يادداشتی که همراه با اطلاعاتی که برای روزنامه گاردين فرستاده بود چنين نوشته بود:« من دقيقا می دانم که به خاطر اين عمل خود مصيبت خواهم کشيد ولی حتی اگر برای يک لحظه هم که شده تجمع انحصاری قوانين پنهان و قدرت حکومت ها بر جهانی که من آن را عميقا دوست دارم افشا شود من از اين کرده خود راضی خواهم بود.»

وی می دانست که با اين اقدام زندگی خود، آزادی خود و حتی اطرافيان خود را به خطر خواهد انداخت. وی در ادامه يادداشت خود می نويسد:« من حاضر هستم همه اين ها را به خطر بياندازم چون با اتکا به وجدانم نمی توانم اجازه دهم که دولت آمريکا حريم خصوصی افراد، آزادی در عرصه اينترنت و آزادی های اساسی مردم در سراسر جهان را با دستگاه عريض و طويل شنود و کنترل ارتباطات که ساخته اند زير پا بگذارد و از بين ببرد.»

آقای اسنودن در بخش ديگری از مصاحبه با شبکه خبری « ای بی سی » می گويد:« با افشای اين اطلاعات حداقل مردم آمريکا می توانند از اقدامات مخفيانه دولت اين کشور برای جاسوسی در مورد ارتباطات شهروندان مطلع شده و در يک مباحثه آزاد و سالم و شفاف به اين نتيجه برسند که آيا با اين اقدامات دولت موافق هستند يا نه.»

در همين حال « جيمز کلپر» رييس اداره امنيت ملی آمريکا به شبکه خبری « ای بی سی » گفت که دستور انجام يک تحقيقات در مورد افشاگری های « ادوارد اسنودن» را صادر کرده است. وی افزود :« وقوع اين رويداد برای من بسيار دردآور است چون ضربه بسيار شديدی به توانايی هايی امنيتی ما خواهد زد.»

به نظر می رسد که « ادوارد اسنودن» از انجام تحقيقات جنايی در اين مورد نگران نيست. وی مطمئن است که دستگاههای اطلاعاتی و قضايی آمريکا از هر امکان و روش ممکن برای يافتن و بازداشت وی استفاده خواهند کرد و حتی اگر لازم باشد ممکن است به گروههای تبهکار بين المللی پول بدهند تا وی را پيدا کنند.

وی در بخشی از مصاحبه خود می گويد:« بله اين امکان وجود دارد که سازمان سيا من را بربايد و يا يک عده تبهکار را به سراغ من بفرستند. در عين حال سازمان سيا با کشورهای ديگر هم همکاری دارد و ممکن است از سازمان اطلاعاتی ثالثی استفاده کنند.»
XS
SM
MD
LG