لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

انتقاد عراقچی از پوسترهای تبلیغاتی علیه مذاکرات هسته‌ای


عباس عراقچی، نماینده ارشد ایران در مذاکرات اتمی
عباس عراقچی، نماینده ارشد ایران در مذاکرات اتمی
عباس عراقچی، نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای، از نصب پوسترهایی در پایتخت که محتوایی علیه این مذاکرات دارند انتقاد کرد و نسبت به تشتت دیدگاه‌ گروه‌های سیاسی در این‌ باره هشدار داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، آقای عراقچی روز پنج‌شنبه، ۹ آبان، در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران اظهار داشت: «زمانی که رزمندگان ما در جبهه نبرد حضور داشتند، تمام کشور برای روحیه دادن به آنها بسیج می‌شد و هیچ کسی در خیابان‌ها پوستر نصب نمی‌کرد تا آنها را جور دیگری خطاب کنند.»

نصب پوسترهایی با عنوان «صداقت آمریکایی» در تهران که مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی، خاصه ایالات متحده را هدف انتقاد قرار داده است، و جمع‌آوری این پوسترها از پایتخت، به یک مناقشه‌ سیاسی در کشور تبدیل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این پوسترها را «غیرقانونی» خوانده است، اما در نقطه مقابل، تعدادی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از محتوای پوسترها، اقدام شهرداری تهران در جمع‌آوری آنها را «نسنجیده» و «اشتباه» دانسته‌اند.

«صداقت آمریکایی» در مشهد و شهرکرد

در همین حال وب‌سایت رجانیوز، خبر از نصب پوسترهای مشابه در شهرهای دیگر ایران نظیر مشهد و شهرکرد داده است.

رجانیوز روز جمعه، ۱۰ آبان، گزارش داد که «برخورد سلبی» دولت حسن روحانی با فعالیت‌های ضدآمریکایی به «انگیزه‌ای مضاعف» برای ایجاد «موج خودجوش مردمی در سراسر کشور» تبدیل شده است.

این گزارش همراه با تصاویری از معابر عمومی در مشهد است که در آن پوسترهای بزرگ «صداقت آمریکایی» خودنمایی می‌کند، پوسترهایی که موسسه اوج، نزدیک به سپاه پاسداران، مسئولیت انتشار آن را برعهده گرفته است.

اما عباس عراقچی در واکنش به این اتفاق هشدار می‌دهد که «انتقادها نباید از مرزهایی خارج شود».

به گفته او، مذاکرات اتمی موضوع «سخت و پیچیده‌ای» است که نیاز به اجماع ملی دارد و نگرانی آنجا آغاز می‌شود که «اختلاف دیدگاه‌ها به تشتت بینجامد».

«خطوط قرمز» هسته‌ای

آقای عراقچی در ادامه این گفت‌وگو همچنین تلاش کرد سیاست‌های کلی ایران در مذاکرات اتمی با قدرت‌های جهانی را تشریح کند، مذاکراتی که روزهای ۱۵ و ۱۶ آبان در ژنو دنبال می‌شود.

به گفته او، این امید وجود دارد که حداکثر تا یک سال آینده «راه‌ حل جامعی» برای مناقشه هسته‌ای ایران پیدا شود و طرفین مذاکره به جمع‌بندی نهایی برسانند، اما در عین حال تهران خطوط قرمزی دارد که از آن عدول نخواهد کرد.

«غنی‌سازی اورانیوم» یکی از این خطوط قرمز است که آقای عراقچی می‌گوید ایران آن را متوقف نمی‌کند، اما درباره ابعاد و اندازه آن امکان گفت‌وگو وجود دارد و خط قرمز دیگر نیز «خروج مواد» از کشور است.

وی در نهایت گفت: «فناوری هسته‌ای که دستاورد دانشمندان ماست و خون به پایش رفته است، باید حفظ شود و با حفظ آن به سمت هدف نهایی خواهیم رفت. برای گام‌های اعتمادسازی هم که نافی این حقوق نباشد آمادگی داریم، البته به شرط عمل متقابل. آنها هم باید اعتماد ما را جلب کنند به این صورت که به حقوق ما احترام بگذارند و همچنین تحریم‌ها برطرف شود.»

مقامات ایران پیش از این اعلام کرده‌اند که پیشنهاد جدیدی به گروه ۱+۵ برای پایان مناقشه اتمی ارائه کرده‌اند، اما طرح ایران تاکنون رسانه‌ای نشده است.
XS
SM
MD
LG