لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

روحانی در داووس با نمایندگان غول‌های نفتی دیدار می‌کند


روحانی در سوییس
روحانی در سوییس
حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران که صبح چهارشنبه دوم بهمن ماه برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد عازم سوئیس شد، علاوه بر وزیر خارجه، وزیر نفت را نیز همراه خود به داووس برده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفت که قرار است علاوه بر سخنرانی در نشست عمومی مجمع جهانی اقتصاد، با صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و همینطور صاحبان شرکت‌های نفت و گاز فعال در سطح بین‌المللی نیز گفت‌وگو کند.

در همین زمینه چند منبع اجرایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که آقای روحانی در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد، سخنرانی کوتاهی در حضور برخی مدیران اجرایی غول‌های نفتی دنیا خواهد داشت تا آنها را به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز ایران ترغیب کند.

این منابع گفته‌اند که روحانی در حضور مدیران شرکت‌های توتال فرانسه، بریتیش پترولیوم بریتانیا، انی ایتالیا و شرکت هلندی-بریتانیایی رویال داچ شل سخنرانی خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید که رؤسای شرکت‌های نفتی آمریکایی مانند اکسون موبیل نیز ممکن است در این جلسه حضور داشته باشند.

همه شرکت‌های نامبرده جزو ۷ شرکتی هستند که پیشتر وزارت نفت ایران به طور رسمی برای بازگشت به ایران دعوت کرده بود.

خبرگزاری مهر نیز دوم بهمن ماه با اشاره به همراهی زنگنه با روحانی در اجلاس داووس گزارش داد که همزمان با مکاتبه و رایزنی وزیر نفت با غول‌های نفتی انگلیسی، اروپایی و آمریکایی برای بازگشت به نفت ایران، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه اجلاس داووس با برخی از شرکت‌ها و غول‌های نفتی جهان دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

این گزارش با استناد به گفته های زنگنه می‌افزاید که از ابتدای دولت روحانی تلاش وزارت نفت بر «دوران پس از تحریم» متمرکز بوده و توافق با ۱+۵ در همین راستا است و پیش‌بینی می‌شود اجرای این توافق راه بدون برگشتی باشد تا تهران از حقوق خود به ویژه در بخش نفت و گاز بهره‌مند شود.

تولید نفت ایران از سال ۲۰۱۱ تاکنون تا یک میلیون بشکه کاهش یافته و به ۲.۷ (دو و هفت) میلیون بشکه در روز رسیده است.

رویترز از قول کارشناسان می‌نویسد که برخی بر این اعتقاد هستند که ایران می‌تواند در عرض شش ماه بعد از لغو کامل تحریم‌ها، صادرات نفت خود را به چهار میلیون بشکه در روز برساند، اما کارشناسان غربی دیدگاه محتاطانه‌ای دارند و بر این عقیده‌اند که ایران بعد از لغو کامل تحریم‌ها می‌تواند تولید نفت خود را به ۳ تا ۳.۵(سه و نیم) میلیون بشکه در روز برساند.

خبرگزاری مهر از قول زنگنه می‌نویسد که وزارت نفت حجم عظیمی از سرمایه گذاری‌ها و فعالیت‌های فنی را برای بازیافت بیشتر از میدان‌های نفتی کشور، تولید بیشتر نفت و گاز و به دست آوردن جایگاه شایسته در بازار جهانی طراحی کرده است و در این مسیر شرکت‌های بزرگ نفتی جهان می‌توانند سهم و نقش داشته باشند.

این عضو کابینه دولت در ادامه گفته است که در نشست صاحبان صنعت نفت و گاز در داووس تلاش خواهیم کرد این موضوع را از نزدیک و چهره به چهره برای مدیران ارشد شرکت‌های نفتی تشریح و تبیین کنیم.

برخی شرکت‌های غربی مانند توتال و انی طی چند ماه گذشته به صراحت گفته‌اند که بدون لغو تحریم‌های نفتی، امکان بازگشت به ایران وجود ندارد، اما رویترز می‌نویسد که ایران و غول‌های نفتی با اجرایی شدن دور اول توافق هسته‌ای و با امید به لغو کامل تحریم‌ها می‌خواهند بدون از دست دادن فرصت قراردادهای نفتی و گازی را بررسی و امضا کنند.
XS
SM
MD
LG