لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

واکنش نهاد‌های حقوق بشری و روزنامه‌نگاری به بازداشت سه آمریکایی


جیسون رضاییان، گزارشگر واشینگتن‌پست در ایران و همسر او، یگانه صالحی
جیسون رضاییان، گزارشگر واشینگتن‌پست در ایران و همسر او، یگانه صالحی

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و سازمان گزارشگران بدون مرز اقدام جمهوری اسلامی در بازداشت جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست، و همسر او، یگانه صالحی، و یک عکاس آمریکایی را «نگران‌کننده» خوانده و محکوم کردند.

وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز جمعه، سوم مرداد، سخنان هادی قائمی، دبیر این نهاد، را منتشر کرده است که تاکید می‌کند دولت حسن روحانی باید در مورد آزار و اذیت خبرنگاران خارجی پاسخ‌گو باشد.

آقای قائمی اظهار داشت: «دستگیری جیسون رضاییان، یگانه صالحی و یک عکاس در حالی صورت می‌گیرد که طی دو ماه گذشته، جامعه روزنامه‌نگاری ایران شاهد چندین دستگیری یا به زندان فرستادن روزنامه‌نگاران محلی بوده است و برای همین می‌توان از آن به عنوان روندی نگران‌کننده یاد کرد.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی ایران سه‌شنبه گذشته با یورش به خانه جیسون رضاییان و همسر او، یگانه صالحی به بازداشت آنها و توقیف برخی وسایل شخصی‌شان مانند لپ‌تاپ و کتاب اقدام کرده‌اند.

در همین حال گزارش‌هایی نیز از بازداشت یک عکاس ایرانی – آمریکایی و یک تبعه دیگر آمریکا در ایران منتشر شده است که به ماجرا ابعاد گسترده‌تری می‌بخشد.

این بازداشت‌ها را رئیس دادگستری استان تهران تایید کرده، اما هیچ اشاره‌ای به اتهامات آنها نکرده است.

وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت‌وگویی نیز با مادر جیسون رضاییان منتشر کرده است که می‌گوید فرزند او سال ۱۳۸۸ و در جریان رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز بازداشت شده بود.

مری رضاییان اظهار داشت: «در سال‌های اولی که جیسون در ایران بود ما نگران بودیم، اما او بسیار مورد احترام بود و در گزارشگری خود هوشیار و بادقت بود... جیسون برای این روزنامه‌نگاری را انتخاب کرد تا بتواند در ساختن پل‌هایی برای فهم مشترک و همچنین به اشتراک گذاشتن میراث فرهنگی ایران با غرب کمک کند. کار او جنجال‌آمیز نیست، بلکه روایت صادقانه است از روابط مردم و روح ایران.»

جیسون رضاییان از سال ۲۰۰۸ در ایران زندگی می‌کند و از سال ۲۰۱۲ نیز سمت خبرنگار واشینگتن‌پست در تهران را عهده‌دار شده است. او در این میان برای نشریات غربی مختلفی گزارشگری کرده که سان‌فرانسیسکو کرانیکل یکی از آنهاست.

همسر او، یگانه صالحی، نیز ایرانی و خبرنگار روزنامه نشنال، چاپ امارات متحده عربی است.

بازداشت این زوج روزنامه‌نگار و یک عکاس آمریکایی در ایران را سازمان گزارشگران بدون مرز نیز محکوم کرده است.

رضا معینی، مسئول بخش افغانستان، ایران و تاجیکستان سازمان گزارشگران بدون مرز، اظهار داشت: «این روزنامه‌نگاران با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران فعالیت می‌کردند. بازداشت‌های خودسرانه و احضارهای غیرقانونی اطلاعات سپاه پاسداران، یکی از دغدغه‌های هر روزه‌ روزنامه‌نگاران ایرانی است. فعالان رسانه‌ای و به‌ویژه خبرنگاران خارجی در ایران معمولا به جاسوسی متهم می‌شوند.»

به گفته آقای معینی هم‌اکنون ۶۶ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در زندان‌های جمهوری اسلامی به‌ سر می‌برند که پنج نفر آنان شهروندان خارجی هستند.

وی سپس تاکید کرد که این پنج روزنامه‌نگار خارجی «قربانی سیاست شیطان‌سازی از رسانه‌های خارجی هستند که برای تصفیه حساب‌ها در جنگ قدرت جناح‌های مختلف حکومت به کار گرفته شده است».

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که ایران یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

XS
SM
MD
LG